ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > Smeltkegeltjes

Hoeveel uur duurt het voordat de smeltkegeltjes voor een vingerling gesmolten is

10 antwoorden

  • Dat is erg afhankelijk voor welke temperatuur de kegeltjes geschikt zijn en wat je stookcyclus is.
    Ik heb een Vingerling V220 oven en heb daarmee de volgende ervaring:
    Ik start altijd met de schakelaar op 30% en de deksel iets open op de nok. Na 1 uur gaat de deksel helemaal dicht. Vervolgens na weer 1 uur gaat de schakelaar op 60% en na nog een uur op 100%.
    Bij een smeltkegel voor 950 gr duurt het vervolgens ca 2uur en 45 minuten tot de oven uitschakelt. Totale stooktijd dus 5uur en 45 minuten.
    Bij een smeltkegel van 1070 gr duurt het vervolgens ca 3 uur en 30 minuten tot de oven uitschakelt. Totale stooktijd dus 6uur en 30 minuten.
    Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.
    beantwoord
  • loes, let wel dat smeltkegeltjes enkel gaan doorsmelten als ze 1- de temperatuur, 2- de nodige tijd en 3- onder een bepaalde atmosferische conditie ondergaan hebben. Het is zeker niet zo dat als je een bepaalde temperatuur op de meter ziet, dat het glazuur ' gaar ' is. Doe zelf eens de proef met je keukenoven. Stop er een deeg in voor een huishoudbrood en een deeg voor een frans broodje. Bak ze op dezelfde temperatuur en over dezelfde tijd en ziet wat het resultaat is. Aha zie ik je nu denken. :-)
    beantwoord
  • Heb dus ook een vingerling 220 een tweedehands oudje. Gisteren voor het eerst gestookt. Op de gebruiksaanwijzing die ik van deze Side gedownload heb stond eerst 30 dan 60 dan 80 en daarna 100na 4 uur was de oven nog niet uitgeslagen alles was al een poos roodgloeiend. Hebben hem zelf uitgeschakeld.vanmorgen was alles perfect gebakken maar de kegel was slechts een beetje gesmolten. Moet toch eens navragen in de winkel of dit wel de goede kegels zijn. Bedankt voor de informatie Ine. Groetjes Loes.
    beantwoord
  • loes, als je met een Kiln sitter werkt zal het kegeltje/staafje wat geplooid zijn en slaat de hamer het contact automatisch uit. Indien je met een kegeltje op een bakplaat werkt zal dit kegeltje ook wat vervormd zijn, maar niet gesmolten, want dan heb je te hoog of te lang gestookt.
    beantwoord
  • Loes,ik heb ook een vingerling 220.Het staafje regelt je oven dus je moet je oven niet handmatig uitzetten, 4uur is veel te kort,ga er van uit dat de stooktijd ongeveer 7 uur is.
    Je oven schakelt zelf uit wanneer de temperatuur bereikt is van het staafje die je erin gedaan hebt.Lees de gebruiksaanwijzing nog eens goed door,er kan nergens vermeld staan dat je de oven zelf uit moet schakelen.
    beantwoord
  • Hallo Hannie, in de gebruiksaanwijzing staat ook dat de oven uitslaat als het staafje doorzakt. Al met al heeft hij toch dik 8 uur aangestaan. De staafjes die ik heb zijn ong.5cm.lang.kleur wit 3hoekig en lopen taps af . Het nummer dat er op staatsies 08a en is bedoeld voor het stoken van 950 tot 1050 Gr. Groetjes loes
    beantwoord
  • hai Loes,misschien stond de oven net op het punt om af te slaan en was je hem net iets voor,want de tijd klopt dan wel.ik heb staafjes die zijn ook die afmeting en driehoekig maar zijn oranje van kleur,het zijn de Orton cones.ik dacht dat die witte cones die jij beschrijft meer gebruikt worden om rechtop in een houder te plaatsen en die dan ombuigen als de temperatuur bereikt is.dat zijn de seger kegels.
    beantwoord
  • Loes,
    Ik denk dat je niet de juiste temperatuurstaafjes (cones) hebt. De originele voor een Vingerling zijn niet driehoekig maar rechthoekig. Ik weet niet of dit mogelijk verschil maakt. De originele zijn nauwelijks meer te koop. Toevallig staan er nu te koop op Marktplaats. Zoek op keramiekoven en je ziet een advertentie van ene Cristina uit Eerbeek die ze in diverse temperaturen aanbiedt. Als alternatief kun je de Orton minicones gebruiken maar dan wel met een adapterplaatje dat je bij Keramikos kunt kopen.
    Ik stook altijd op 950 of 1070 gr en de totale stooktijd is nooit langer dan 7 uur geweest (zie mijn eerder bericht) en de oven is altijd uitgeschakeld t.g.v. een doorgezakte originele cone.
    beantwoord
  • bedankt voor de tip Ine.Ik heb ze inmiddels besteld.Zo te zien zijn dit de echte vingerling kegels.
    groetjes loes
    beantwoord
  • Ine en loes, de vorm van de kegeltjes heeft geen belang, als het maar de mini-kegeltjes zijn. Let wel goed op de nummering, gezien je op de Europese markt een Segerkegel- en een Orton-tabel hebt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.