ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat zijn inglazuren?

Wat zijn inglazuren en hoe aan te maken en hoe te gebruiken?
Ik heb 250g chromgrün H 7047 van Heraeus . Blijkbaar een inglazuur, kan bakken tot 1200° maar ik weet niet hoe het te gebruiken.

3 antwoorden

  • Beste Ann, Er bestaan verschillende methodes om een decoratie op een biscuit gebakken voorwerp (eerste bak tot ca 960 graden) aan te brengen. Een eerste mogelijkheid is dat men na het de biscuitbrand, direct op het biscuit de decoratie aanbrengt. Pas daarna worden de voorwerpen geglazuurd en gebakken. Deze techniek noemt men “onderglazuur”. De decoratie zit werkelijk onder het glazuur. Een tweede techniek heet “inglazuur” maar meestal en vooral opglazuur genoemd. Bij deze techniek wordt de het voorwerp eerst volledig geglazuurd en daarna wordt de decoratie op het glazuur aangebracht. Bij het bakken zakt decoratie in het glazuur weg en versmelt het als het ware met het glazuur. Ik denk dat, wanneer het inglazuur een poeder is, dat je dit het beste met een beetje water kunt aanmaken. Dus een beetje poeder in een bakje en daarbij wat water. Dan ontstaan een schilderbaar papje/watertje dat met een penseel oid kan worden aangebracht. Daarna bakken etc. Groet Gerard
    beantwoord
  • Een kleine correctie op de reactie van Gerard. Opglazuur wordt op een lagere temperatuur gestookt dan het glazuur zelf. Een 'inglazuur' wordt ook wel een majolika(verf) genoemd. Deze wordt op de ongebakken glazuurlaag aangebracht en op dezelfde temperatuur meegestookt als de glazuurlaag. De kleuren zakken als het ware de glazuurlaag in. Soms wordt deze nog eens extra afgedekt met een zg. coperta, een transparant glazuur.
    beantwoord
  • hallo,
    hartelijk dank voor jullie reactie.Ik ga het direct uitproberen. grtjs
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.