ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Grafietpoeder

Oude potten werden vroeger wel eens met grafietpoeder afgewerkt. Na het bakken werd op de pot dikke borstelstroken met black powdered graphite aangebracht. Nadien kan deze afwerking gepolijst worden waardoor er een metallic effect verkregen werd. Hoe werd deze grafietpoeder als finale afwerking aangebracht? Waarmee werd dit gemengd?

4 antwoorden

  • Hallo Ann,

    Dit doet mij denken aan de "kachelpoets" die mijn moeder lang geleden op het fornuis smeerde om het weer spik en span te laten glanzen.
    Ik vermoed dat het een mengesel was van grafietpoeder en een bindmiddel wat vervluchtigde.
    Het werd op het warme fornuis gesmeerd en daarna uitgepoetst, met een matzilveren glans als resultaat.
    Omdat grafiet een vettige stof is zou je misschien grafietpoeder met was kunnen vermengen en dit opbrengen en uitpoetsen.
    Dit is slechts een suggestie, geen garantie!
    Misschien het proberen waard?
    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Goed idee Frans. Dat spul is nog steeds te koop in de supermarkt en werkt prima.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor jullie antwoord.
    Ga het uitproberen met verschillende mengverhoudingen
    beantwoord
  • dag Ann
    Het grafiet is een basis voor vele markeerders en zit midden in onze gebruikte materialen als keramist. Ik wil dit even toelichten:

    Het potlood met een stift van grafiet en klei is in 1794 uitgevonden
    De kleurstift bestaat uit een mengsel van een was (meestal paraffine of het hardere carnauba), een bindmiddel (cellulose of Arabische gom), een vulstof (kalk, talk of kaolien) en een pigment.

    Dus wat ik wil besluiten is dat je zelf een stift, brok of papje kan maken met grafiet en daar je werken kan mee afwerken en al dan niet oppoetsen.
    Het oppoetsen gaat het best als je een bindmiddel gaat gebruiken zoals was of olie.
    Toch nog even verder toelichten:

    Het is echter een misverstand dat het gebruik van grafiet als smeermiddel berust op het gemakkelijk van elkaar af kunnen schuiven van deze lagen. Het is gebleken dat grafiet in vacuĆ¼m deze smerende werking niet bezit. De aanwezigheid van dunne laagjes lucht of water tussen de grafietkristallen is noodzakelijk voor deze eigenschap. Dit zorgt ervoor dat het grafiet afgeeft en daardoor toepasbaar is in smeerolie (grafietolie) en, dan vermengd met klei, in potloden.

    Voor wat betreft het mengen van grafiet in klei of glazuur en de smelttemperatuur ervan kan ik zelf de vraag niet beantwoorden, maar ik veronderstel dat Lucien T daar meer kan over vertellen.

    MJK
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.