ALGEMEEN > Techniek > Tips voor centreren?

Voor het afdraaien van werkstukken moet je het
centreren. Ik vind dat moeilijk, heeft iemand
een tip(tips) voor mij?

5 antwoorden

  • centreren doe je door je werk op de schijf te zetten en heel langzaam draaien en je vinger dicht in de buurt te houden.
    Wordt de opening groter zet je het dichter bij en is de openig kleiner dat corrigeer je dat tot dat de opening tussen vinger en werkstuk even groot is dan vast zetten enz.enz. enz.
    Groet Vera
    beantwoord
  • Beste Vera
    Deze methode gebruik ik ook, maar lukt me niet goed.
    beantwoord
  • neem een ronde plaat gips of hout ,moet wel groter zijn dan je werkstuk,bevestig dat op je draaischijf met een paar proppen klei.
    Maak op die plaat een platte schijf klei en teken daar groeven in dan moet het makkelijk zijn om je spulletjes te centreren.
    ik zelf zet een werkstuk op mijn schijf en laat het draaien staat het ding niet in het midden dan geef ik elke keer als het werkstuk naar rechts komt zachte tikjes er tegen binnen no time staat het in het midden.
    Het vergt wel wat oefening dus probeer met een gebakken pot of zo iets

    suc6 Frans
    beantwoord
  • De techniek met tikjes die Frans toepast is een van de mogelijkheden, vergt inderdaad veel oefening.
    Zelf centeer ik door met linker en rechterhand met duim en wijsvinger 4 drukpunten op de te centreren vorm te zetten.
    Door de druk aan te passen komt het werkstuk vanzelf in het midden. ook deze techniek vereist oefening.
    Wat echter heel makkelijk werkt is de Giffin grip. een klauwplaat voor de draaischijf Hij kost wat maar het is een heel handig ding.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties.
    Ik probeer jullie tips uit, maar ik begrijp:
    oefening baart kunst
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.