ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Wat is verhouding Pehatine209 - glazuur

Tot nu toe altijd gewerkt met Botz kwastglazuren. Nu ik meer tijd heb om te draaien en te boetseren zou ik poederglazuren willen gebruiken.Door toevoeging van pehatine209 kun je van poederglazuren kwastglazuren maken. Mijn vraag is: Wat is de verhouding aangemaakte pehatine - aangemaakt glazuur?

4 antwoorden

  • Bij 1kilo poederglazuur doe je 1 flesje pehatine (500 ml)en nog 1 liter water.Dat is de juiste verhouding voor een goed kwastbaar glazuur.Goed roeren en zeven.
    beantwoord
  • Dag Lutgard
    Bij vele recepten staat in tijdschriften,bvb: "100ml pehatine toevoegen", dan hebben ze het inderdaad al over de gemengde verhouding van 1 op 2 (een deel pehatine en twee delen water). Je mag het wel in grotere hoeveelheden aanmaken want het blijft toch wel een tijd goed.
    MJK
    beantwoord
  • als je geen poederglazuur hebt maar vloeibaar glazuur hoe ligt de verhouding dan ik neem aan dat je dan minder water moet toevoegen?
    beantwoord
  • De hoeveelheid Pehatine toevoegen is afhankelijk van de samenstelling van het glazuur. Indien er veel gecalcineerde grondstoffen in zit, zoals een fritte, heb je meer nodig dan een glazuur wat is samengesteld uit ruwe grondstoffen. Men kan hiervoor ook CMC of Maïsmeel gebruiken. Toevoegen ( in opgeloste vorm ) tot de gewenste smeerbaarheid. Kwestie is dat men het water zolang mogelijk kan vasthouden en het glazuur niet direct gaat aanzuigen en/of bezinken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.