ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > waarom springt het glazuur soms van de randen van zelf gedraaid aardewerk?

Bij sommige objecten van mijn zelf gedraaid aardewerk springt het glazuur van de randen er van af. Dit is niet altijd het geval,maar heb geen idee waarom dit gebeurt.Als ik het nog een keer beschilder en glazuur gaat het weer fout. Het is alleen op de kopse randen.
Ik hoorde dat het vaker voor kwam dus ik neem aan dat iemand het antwoord voor mij heeft.

2 antwoorden

  • Bij het verhitten in een oven zet de scherf en het glazuur uit. Bij de afkoeling treedt er een krimp op van zowel het glazuur als de scherf. Wanneer bij afkoeling de scherf meer krimpt dan het glazuur komt het glazuur onder druk te staan. Het gevolg is dat het glazuur er af wil springen, beginnend bij de scherpe randen.

    Er zijn verschillende manieren om dit op te lossen. Als je het glazuur niet wilt aanpassen kun je het ongebakken glazuur van de scherpe randen af krassen. Een andere mogelijkheid is om de randen in te kwasten met een oplossing van soda in water, voordat je het glazuur aanbrengt.

    Maar wil je het probleem structureel oplossen, dan kun je alkalische fritte (bijvoorbeeld fritte 15.10) aan het glazuur toevoegen. Dit zorgt ervoor dat de mate van krimp van het glazuur bij afkoeling wordt vergroot. Dit kan echter wel het karakter en de kleuren van het glazuur beïnvloeden.

    Ik hoop dat dit voor jou een afdoend antwoord is.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    beantwoord
  • Een jaar of 20 geleden had ik soms ook het probleem, dat glazuur van de rand van gebakken aardewerk borden afsprong. Ik vertelde dat toen tegen een vertegenwoordiger van Vingerling. Hij vroeg me. " als je een bord gedraaid hebt, veeg je dan als laatste draaihandeling soms met een vochtig sponsje langs de rand? ". " ja, dat klopt" zei ik.
    " je veegt dan kleislib van de rand af, waardoor de kwarts meer vrij komt op de rand. Gevolg kan zijn, dat het glazuur dan afspringt". En inderdaad, voor ons was dit probleem opgelost. Tevens was dit voor ons het begin van de zoektocht in de naked raku techniek.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.