ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > koperrood revisited

Gezien op pottenbakkersmarkt in Roden: aantal koperrode objecten, OXYDEREND gestookt in een elektrische oven! Op 1080 graden.
Toeval of alchemie?

10 antwoorden

  • Hoi Lex

    Er zijn tegenwoordig heel mooie rode pigmenten te koop.
    Wel duur dat wel maar met een mooi resultaat.
    ik denk dat met de heldere 1080 glazuren de kleuren nog mooier uitkomen dan op mijn temperatuur 1265 graden
    er is nog een mogelijkheid om koperrood te maken in een oxyderende oven atmosfeer nl met silicium carbide
    0.5 tot 1% toegevoegd aan een koperrood reductieglazuur maakt het mogelijk om zonder reductie toch rood te krijgen.

    frans
    beantwoord
  • Frans bedankt, mooi experiment voor in de vakantie!
    Groet, Lex Dierssen
    beantwoord
  • Frans, weet jij dan misschien iets over pigmenten,(rood), hoe het kan , als ik het gebruik, dat ik een soms een bruin resultaat krijg, en dan weer bruin, bij andere hoeveelheid pigment......
    Ik gebruik altijd een witte klei en stook raku....
    Rood, lukt me alleen met een kant en klare glazuur en dan electrisch ......
    Wil jij me misschien vertellen wat voor rode kleurpigment en van welk merk je dan gebruikt??
    Je sprak ook over de prijs, dat hij nogal duur was????
    Ik vond die van mij niet duur en zou het resultaat daar ook naar zijn? Gebruik ik hetzelfde pigment, zo op de klei, dan wordt hij hartstikke mooi rood....
    Grappig hé??
    beantwoord
  • Hoi Marrie 3

    Er zijn dus nogal wat manieren om rood te maken
    Je hebt de cadmium/seleen glazuren die op lage temperatuur een mooi resultaat geven maar gezien de giftigheid van die grondstoffen geen aanrader blijft nog de vraag of die grondstoffen nog steeds te koop zijn.

    Ook een manier om een op rood gelijkend glazuur te maken is met chroomoxide in combinatie met loodoxyde,wanneer die iets te hoog gebakken worden slaar dat inderdaad om naar bruin. ook heel bekend zijn de chroom/tin pinken die van rose tot purper gaan.
    Het gebruik van zinkoxyde in dit soort glazuren vernietigt de kleur

    Wij gebruiken een pigment uit het verre oosten de 14p8003 waarvan de samenstelling angstvallig verborgen wordt gehouden.

    Frans
    beantwoord
  • Beste frans,

    wie levert in nederland at pigment

    Groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Marie,

    Zelf heb ik voor mijn raku een heel mooi rood glazuur, kant en klaar, gekocht bij Ed Knops.
    Ook de pigment rood die hij heeft is goed, alhoewel ik persoonlijk de kant en klare beter vind.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor de informatie en het meedenken...Die rode glazuur, Hanneke, kan ik die óók gebruiken als een kwast-glazuur?
    Mijn vraag is dus ook, spuit je hem of breng jij het op met de kwast?
    beantwoord
  • Hoi Marrie,
    Zelf heb ik het glazuur gegoten, mijn ervaringen met kwasten is niet zo best.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Tja, dat was wel te verwachten.Jammer, schilderingen glazuren op je werkstuk, kleine stukjes glazuren met verschillende kleurenzal toch gekwast moeten worden.
    Maar ik neem de tip in ieder geval mee en mogelijk bestel ik de glazuur wel bij Ed Knops. Om even heen en terug te rijden is me te ver......
    In ieder geval: bedankt......
    Groetjes Marrie
    beantwoord
  • Hallo Marrie J

    Is het een idee om voor kleine schilderingen of lijntjes met een engobe spuit te werken ,doe dit zelf ook wel eens ook om dat mij handen niet altijd mee willen .Laat de glazuur drogen en je kunt er met de engobe spuit zo tegen aan werken.Het is wel even oefenen maar nu trek ik de dunste lijntjes en je kunt in ieder hoekje komen.

    Groeten Gerrie .
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.