ALGEMEEN > Klei - algemeen > extra witte draaiklei

Voor nerikomi gebruik ik o.a. Fuchs 4048. Die is veel witter dan gewone draaiklei maar minder wit dan porselein. Nadeel van Fuchs is dat er af en toe kleine steentjes inzitten. Kent iemand een spierwitte draaiklei zonder dat probleem ?

9 antwoorden

  • dag jozefien
    ik dacht dat FUCGS allemaal met chamotte was en dus eigenlijk een opbouwklei. Maar je zou kunnen deze in water zetten, mixen en uitzeven... maar of dat dan een goede klei zal opleveren moet je even uittesten.
    MJK
    beantwoord
  • Ik heb gewerkt met witte VINGERLING steengoedklei zonder chamotte, dat bakte op 950 zo mooi helder wit af, dat ik het niet meer gestookt of geglazuurd heb.
    Als je het hoger zou stoken zou het wel meer crèmekleurig worden.

    Heb zopas nog eens VINGERLING K123 gekocht, maar de chamotte (tot 0,5mm)
    die daarin zit is echt te grof om mee te draaien.
    Ik vraag me dus af of er een zeer witbakkende steengoedklei is met chamotte
    tot 0.2mm.
    Is het zo dat klei waar chamotte in zit sowieso minder wit zal afbakken?
    beantwoord
  • Bijkomend probleem is dat steengoedklei absoluut nog niet mechanisch sterk genoeg is op 950°C en de meeste glazuren erop haarscheuren zullen vertonen. Om een zo wit mogelijke klei te vinden, moet je uitkijken naar klei met zo weinig mogelijk ijzeroxide. Indien je beneden de 1100°C stookt is het uitkijken naar een aardewerkklei. Witgert heeft een uitstekende aardewerk-draaiklei die gegarandeerd wit blijft tot 1100°C. http://www.witgert.de/
    Nr.22. SiO²:68,5 Al²O³:22,5 Fe²O³:0,9 .1100°C 2% bakkrimp.
    Waar men voor Nederland een verdeler heeft kan je aan de firma vragen. Voor België is dit Willems.
    beantwoord
  • Ik heb gedraaid met een zeer witte, gladde, porseleinachtige klei. Keramikos verkoopt deze onder de naam KK04048. Het is een steengoed draaiklei tot 1280 C.
    beantwoord
  • Kees, Keramikos KK04048 is Fuchs.
    Lucien, op de website van Willems zie ik geen nr.22 van Witgert. Ik zal morgen eens bellen. Jammer dat ze niet op zaterdag open zijn, maar dan zal ik zo nodig doordeweeks een keer rijden. 't Is niet zo erg ver.
    Mijn dank ...........
    beantwoord
  • Jozefien, Willems heeft nr.22 niet in stock, maar gezien ze Witgert verdelen kunnen ze die wel bestellen. De meeste kleiboeren geven aan hun producten een eigen code zodat ik zo niet kan zeggen wie bv. in Nederland er verdeler van is.Hier geldt ook de wet van vraag en aanbod. De beste samenstellingen zijn meestal de duurste en opteren de kleiboeren voor een betere prijs i.p.v. een beter product. Hoe hoger het aluminiumgehalte hoe duurder. Denken we maar aan porselein. Groetjes aan Erik van fa.Willems.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb Erik de groeten van je gedaan. Hij kan alleen per 1000 kilo bestellen. Beetje teveel om uit te proberen. Als alternatief heeft hij Creaton 1100.
    Overigens zie ik op de site van Witgert geen nr. 22, wel 1022 en 2022, maar dan met andere samenstelling. Nr.1043 geeft bij verschillende temperaturen weiss, weiss, weiss aan. Zou dat iets kunnen zijn ?
    Bij Duitse internetwinkels kom ik overigens ook geen 'extra weiss' tegen.
    Die Creaton ga ik eens proberen.
    Mijn dank.
    beantwoord
  • Jozefien, Witgert > plastische fertigmassen > PDF bestand afdrukken. Vergelijk dan het Fe²O³ gehalte en de max.temp.bereiken.
    Je kan Erik ook een staaltje ( 10 kg ) laten meekomen bij hun volgende levering. Als je dan met enkele collega's samen 1 ton aankoopt zit je voor jaren goed. Weis kan ook 'gebroken wit' betekenen, en vandaar het vergelijk met het ijzergehalte. Vraag ook gelijk aan Erik het ijzergehalte van Creaton 1100. Ik gebruik deze ook, maar is niet echt ' waspoeder-wit ' :-) En is ook een steengoedklei wat ik gebruik als basis voor Raku. Chamotte is steeds buff-kleurig. In geval je de klei wil ' chamotteren', gebruik hiervoor mulliet < 1mm.( Mulliet is een aluminium-silicaat vergelijkbaar met porselein )
    beantwoord
  • Bedankt Lucien. Als Creaton 1100 niet wit genoeg is zal ik Erik eens vragen of er een staal mee kan komen. Het merk Magma heeft ook een 'extra witte' klei.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.