ALGEMEEN > Diversen > de samenstelling van wads

ik moet nog voor de eerste keer stoken in mijn oven, wil mijn potten ondersteunen met zelfgemaakte wads, de samenstelling is mij niet gans duidelijk. Kan ik 1/3 kaolin, 1/3 klei, 1/3 bloem gebruiken.

8 antwoorden

  • ja
    beantwoord
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat wads zijn. Steunmateriaal begrijp ik, maar bak je die eerst, wat gebeurd er met de bloem in de oven, kan je ze twee maal gebruiken? Ik kan op deze site niets daarover vinden.
    Inez
    beantwoord
  • Inez, de franstalige ceramisten noemen dit ' prunes 'en wordt in hoofdzaak gebruikt bij steengoed in hout/zout ovenstook. Vooral in zoutstook kan je de sporen ervan erkennen door die ' pruimvormige ( prunes )' afdrukken op de onderkant van potterie. Ze hebben de grootte van olijf, maar door het gewicht worden ze ( ongebakken ) wat plat gedrukt en staat de pot stabiel. Men kan ook zo verschillende stuks op elkaar stapelen. Op afbeeldingen van de gevulde anagama-oven zie je die soms zitten. Het is de bloem die de klei kleedbaar houdt en niet gaat barsten bij het plaatsen.
    beantwoord
  • Bedankt. Daar worden toch ook schelpen voor gebruikt in de zoutoven, klopt dat?
    beantwoord
  • Goh, ik heb dit nooit zien gebruiken Inez. Ik zie er ook het nut niet van.
    beantwoord
  • Ik dacht dat ik dit gezien had in een zoutoven tussen de gestapelde borden?
    beantwoord
  • Schelpen houden ook bij steengoedtemp hun vorm (ook bij meerdere dagen stoken) en voorkomen net als props het vastbakken. Daarnaast laten ze mooie afdrukken achter op het werk:
    www.studiopottery.com/cgi-bin/pp.cgi?item=2604
    Daarom wordt het werk vaak expres op z'n kant gestookt, zoals op deze foto.
    O.a. Svend Bayer maakt veel gebruik van deze techniek.
    beantwoord
  • Bedankt Bert, ik wist niet meer waar ik het had gezien. Prachtig die afdrukken!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.