ALGEMEEN > Ovens > keramisch deken,

hoe versnij je best dit ongemakkelijk, dodelijk, verontrustwekkend deken, met een stanleymes ?

4 antwoorden

  • :-) Niet met een stanleymes, maar met een groot scherp chefmes. Vergeet het kwaliteitsmasker niet. En als alles op zijn plaats zit, verstuif hierover een oplossing van bicar ( natruimbicarbonaat ). Bij de eerste stook zullen hierdoor de buitenste vezels verglazen. Herhalen indien niet voldoende ' smeltmiddel ' is opgebracht.
    beantwoord
  • Voordat je de deken gaat versnijden is het heel goed deze eerst vochtig te maken. Dat gaat het verstuiven van met materiaal tegen. Laat na het snijden het deken materiaal eerst rustig drogen voordat je gaat stoken.
    beantwoord
  • ik wil af van die ceramische toestanden, vind het heel gevaarlijk, ik had juist oven gebouwd en ben nu echt in de realiteit beland, het is volgens mij toch niet zonder gevaar je bent bezig en vergeet dingen te doen die belangrijk zijn. Waarom verkopen ze nog zo een materiaal , ik ben ongerust...
    Moet ik oven afbreken en opnieuw beginnen met ander materiaal ,
    beantwoord
  • Lucienne, bij industrieel gebouwde ovens wordt dit keramisch deken steeds achter een isolatie-steen verwerkt. Er zijn momenteel geen alternatieven ( behalve Microtherm wat Naber-therm gebruikt ). Als je zelf een oven gebouwd hebt met uitsluitend dit keramisch deken is het best dat je de wanden eerst met een een rubber-rol vlak maakt en dan met een plantenspuit of dergelijk er een oplossing van boorzuur lichtelijk verneveld. Dit kan je herhalen als blijkt dat de wand na een eerste stook nog niet ' krokant ' aanvoelt. Alle losse vezels worden op deze wijze gesmolten en is er geen gevaar meer voor rondvliegende stofdeeltjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.