ALGEMEEN > Stoken > gifgassen een probleem bij stoken ?

Heel suf dat ik er nu pas aan denk, maar het moet toch gebeuren:
Er komt voor mij straks een Nabertherm over aan. Gloednieuw. Kan stoken tot 1300 graden C en gecontroleerd afkoelen.
Mijn vraag, aangezien er giftige glazuur-grondstoffen zijn:
Worden er giftige gassen geproduceerd bij het stoken ?
En zo ja; wat doe je er aan om te voorkomen dat de vogels op je dak daar last mee krijgen ?
Heel serieus bedoeld, want ik run een huismus-bescherming (samen met enkele anderen) en heb een grote kolonie rond mijn woning. Mag niet gebeuren dat ze problemen krijgen met mijn nieuwe hobby.
Wie onderzoeken kent naar ontwikkeling van giftige gassen bij het stoken van keramiek;
ik hou mij aanbevolen.
mvg Liset Karman

5 antwoorden

  • Ovens beneden de 10 kubieke meter zullen geen hinder veroorzaken. Groter dan deze ovens is een filter aan te raden. Zorg wel voor een verluchting naar buiten toe.
    beantwoord
  • Het wemelt van diverse soorten vogeltjes rond mijn ateliertje dat onder een oude eik staat. Ik heb dat ook nauwlettend in de gaten gehouden maar zie geen enkele verandering in het vogelbestand.
    Leuk dat dat voor jou ook belangrijk is!
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Allebei erg bedankt voor je reacties.

    @Lucien, de oven is minder dan 1/8 kubieke meter. Zou dus geen probleem moeten zijn. Heb je misschien een link voor me naar wat meer informatie ? Schijnt dat jij hier degene bent die alles weet, heb ik me laten vertellen op cursus. ;-)

    @Inez, grappig dat je er al zo op gelet hebt ! Goed om te weten dat jij ondanks het volgen ervan geen verandering ziet bij de vogels. Zou toch vervelend zijn als er opeens allemaal rare mutaties door de tuin vliegen of de muggen massal het loodje leggen waardoor de jonge mussen niets meer te eten hebben.

    Voor de zekerheid ga ik bij de leverancier ook maar even navraag doen.

    Dank jullie wel, zo ver !
    Liset
    beantwoord
  • Oei, jij komt wel met vijgen na Pasen aanzetten. Als stoken zo'n verschrikking voor het milieu zou zijn zit jij dan wel met die aangekochte oven. Alle gekheid op een stokje, er zij totaal geen schadelijke gevolgen voor de vogels, de muggen en de bijtjes. En dat ik alles weet over keramiek is op zijn minst overdreven. maar zou het zo zijn, welke link zou ik je dan nog moeten geven? Het enige wat aan gassen de over verlaat bij de ruwbak zijn wat Carbonaten, Sulfaten en Nitraten in geringe mate gezien de zeer geringe afmetingen van je oven. Ik zou me eerder zorgen maken om de mussen die de straat moeten oversteken.
    beantwoord
  • @lucien; okee, helemaal duidelijk. Alleen Carbonaten, Sulfaten en Nitraten dus. Ja .. Dat je "alles" weet zal ik wel verkeerd geïnterpreteerd hebben. Maar je was in ieder geval degene om heel goed naar te luisteren. Thanx :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.