ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Claybright voorstoken of niet?

Van de een hoor ik dat ik decoraties, aangebracht met Claybright onderglazuur, op 400 graden kan voorstoken voor het glazuren; van de ander hoor ik dat je dat beter niet kunt doen. Wat is waar? Kun je het glazuur makkelijk kwasten en zo ja, stook je dan juist wel of juist niet voor op 400 graden?

Verder zou ik graag horen van mensen die Claybright hebben gebruikt en deze met glazuur op ongeveer 1270 graden hebben gestookt. Welk glazuur heb je daarbij gebruikt en hoe beviel dat?

Groetjes,

Karin
gevraagd

15 antwoorden

  • Hoi Karin,

    Probleem waar wij ook mee woekeren.
    Helaas, voorstoken op 400 graden moet om optimale resultaat te krijgen.
    300 graden geprobeerd, edoch.
    Blauwen en groenen kunnen zonder voorstoken.
    Maar als je workshops doet en iedereen een x-aantal kleuren kiest, zit je toch met probleem van voorstoken.
    Wij zijn aan het experimenteren met nieuwe/andere verf.
    Ik houd je op de hoogte.
    Groet, Marion

    beantwoord
  • Hallo Karin en Liam,

    Ik heb geen ervaring met de Claybright onderglazuren.
    Ik koop de onderglazuren in poeders.De poeders zijn onbeperkt houdbaar.Op een grote fabriekstegel doe ik
    wat poeder,een kleefmiddel en al naar gelang transparantie gewenst transparant glazuur.Met behulp van een paletmes mix ik de ingredienten door.Het kleefmiddel vermakkelijkt het schilderen met de kwast
    ,eenmaal ingedroogd kan er gelijk glazuur overheen met kleefmiddel, ook opgebracht met een kwast.

    Een onderglazuur is nog beter te kwasten met een daarvoor bedoeld schildersmedium,je zou zelfs hiervoor
    mediums kunnen gebruiken op oliebasis in combinatie met de onderglazuurpoeders.De verf droogt nu niet
    zo snel meer wat bijvoorbeeld handig is bij een nat in nat schildering en het werkt veel nauwkeuriger.Het
    voorstoken doe ik dan om van het medium af te komen.Het laagje transparant glazuur over de decoratie
    pakt nl niet op het (oliebasis/waterbasis)medium.

    Het onderglazuurpoeder dat ik gebruik is niet te gebruiken op 1270 graden zoals veel kleuren.Je zou dan na het glazuren van porselein op 1270 graden kunnen gaan decoreren met porseleinverf dat veel lager wordt
    ingebrandt(750).Ook de porseleinverf is in poeder verkrijgbaar vanaf zeer kleine hoeveelheden.Hier zijn veel verschillende mediums voor beschikbaar zowel op olie als waterbasis.

    veel schilderplezier Rob
    beantwoord
  • Hoi Liam en Rob,

    Ik heb inmiddels wat geexperimenteerd met de claybright in die zin, dat ik heb gedecoreerd op de rauwe klei. Daarna heb ik alles biscuit gebakken op 1020. Ik moet alles nu nog glazuren, maar het resultaat na de biscuitstook valt mij zeker niet tegen. Ik ga er van uit dat de glazuurbrand geen problemen zal opleveren, maar ik hou jullie ervan op de hoogte.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Karin je kan de kleuren van je decoratie nog versterken waar nodig voordat je gaat glazuren en weer bakken.Het bedekkende transparante glazuur gaat je kleuren dimmen.Glazuur dun op de decoratie,zeker
    als de decoratie uit lichte kleuren bestaat.
    Groeten Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,

    Bedankt voor de tip. Ik weet nog niet of het me bij deze serie gaat lukken, want ik heb met sjabloontjes gewerkt. Ik hou dit in ieder geval wel 'in mijn achterhoofd' voor de volgende keer

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Het is me niet duidelijk waarom je het gebruikt op rauwe klei en niet op biscuit. Ik dus op het laatste
    Ik neem aan omdat je je zelf giet of draait.?Zou misschien een logische oplossing zijn, om zo die extra stook te killen. Deze vraag kan je toch bij de importeur neerleggen?

    beantwoord
  • Hoi Liam,

    Toen ik claybright voor het eerst had gestookt (op biscuit, zonder voorstoken geglazuurd), waren een paar dingen mooi geworden en sommige dingen waren als het ware doorgelopen. De ene leverancier zei dat ik wel voor moest stoken en de andere zei dat ik niet voor moest stoken. Dat is de reden dat ik deze vraag bij het forum heb neergelegd.

    Ik ben inderdaad - nadat ik deze vraag ' gepost' had, bij de importeur in Bussum geweest, en zij vertelde me dat Claybright op greenware nog mooier wordt dan op biscuit. Dat is de reden dat ik deze keer niet op biscuit heb gedecoreerd. Omdat ik deze keer zelfgedraaide kommen had, kon ik op greenware decoreren. In feite was de vraag al een beetje verouderd. Als ik straks de resultaten zie van het decoreren op greenware, kan ik een vergelijk maken. Het kan best zijn dat ik toch kies voor decoreren op biscuit, maar dat laat ik jullie nog weten.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Als je deze vraag inderdaad geponeerd hebt bij Helena, dan kan ik je verder niet adviseren

    Groet, Marion
    beantwoord
  • Ik koop ook de claybright onderglazuur bij Helena (ibala) en ik dat ze erg zuinig is met de uitleg en stooktemperaturen. Ik stook nooit eerst 400 graden maar direct met de transparant glans (G-1000) van Victorine Reijsiger en dit gaat erg goed. Vaak werk ik ook met kinderen en ook dit gaat goed mits ze de onderglazuur er niet te dik op doen maar dat spreekt vanzelf. Ik stook vanaf 1050 -1100 graden. Succes
    beantwoord
  • Hallo allemaal,

    Ik heb mijn kommetjes, die ik dus in rauwe toestand heb gedecoreerd met claybright, geglazuurd en gestookt. Van de 12 kommetjes die ik heb gestookt zijn er 11 prachtig geworden (hier en daar een paar pinholes, waarschijnlijk omdat ik vergeten had de kommetjes eerst vochtig te maken voordat ik ging glazuren). Bij 1 kommetje is de hele bovenrand afgeschilferd. Als je donkerblauw aanbrengt en daar bv. wit overheen zet, dan wordt het niet wit, maar iets lichter blauw, daar moet je dus wel rekening mee houden. Al met al ben ik met heel erg tevreden over het resultaat. Als je dus de mogelijkheid hebt om claybright op greenware aan te brengen, dan is dit heel goed te doen en voorstoken op 400 graden wordt dan overbodig (mocht je dit wel altijd doen).

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Na eindeloze proeven van nieuwe tansparant glazuren heb ik eindelijk in Engeland een transparant glazuur gevonden, waarbij voorstoken NIET nodig is. Zo glad als een perzikkenhuidje.

    Groet, Marion
    beantwoord
  • Hoi Marion,

    Ik heb tot nu toe goede resultaten met de db9696-B van Joop Cock, maar ik ben heel benieuwd naar jouw nieuwe glazuur. Wil je verklappen welk glazuur dat is en hoe er aan te komen is? (zelf importeren uit Engeland?)

    Groet,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Ja, we importeren dat zelf. Maar misschien is het wel het zelfde.

    Groet
    beantwoord
  • Hai Liam,
    Ik ben een beginnen stoker, schilder met clay bright en zoek een goed glazuur. Nu lees ik jullie ervaringen met het glazuur uit de UK. Kan ik dit bij jullie aanschaffen?
    Mag ik wat meer info hierover?
    grt.
    Margot
    beantwoord
  • Hallo Margot,

    Mogelijk dat je ook via Google wat informatie kunt verkrijgen over verkoopadressen van Claybright.
    Met andere merken zijn ook goede schilder resultaten te verkrijgen,en op het forum is informatie te vinden b.v. over het zelf maken van kwastglazuren.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.