ALGEMEEN > Glazuur - problemen > blaasjes in keramikos GG220 glansglazuur

hallo kleiforum,
ik heb een transparant glazuur gebruikt op een kom die ik vooraf met albanyslib heb gedecoreerd. Er vormen zich nu blaasjes. vooral waar het glazuur iets dikker is opgebracht. ik weet dat ik dan waarschijnlijk het glazuur te dik heb opgebracht maar daar waar het dikker is vervloeit de albanyslib erg mooi, licht groenig. ik zou nu graag dat glazuur willen aanpassen zodat hij iets mooier vloeit zonder blaasjes. ook merk ik soms iets ruwere oppervlakte, niet helemaal mooi glad. het gaat om de GG220 van keramikos. wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken?
Nog enkele feiten:
ik stook het biscuit op 935°C
de glazuurbrand eerst naar 550*C, daar pendel ik 45 minuten
dan wordt gestookt naar 1260*C, daar pendel ik 45 minuten
om dan langzaam af te koelen. 150*C per uur.
dank alvast ~joris
Bijlagen:

18 antwoorden

  • Joris-Jan, wat is de totale stooktijd ?
    beantwoord
  • hé lucien,
    van sluiten van de oven tot openen +/- 24 uur.
    ik heb de oven net en weet niet hoe lang hij erover doet om tot die 1260 te komen.
    .......
    beantwoord
  • Joris-Jan, ik begrijp echt niet dat iemand een steengoedstook doet zonder de elementaire kennis van stokencurven, de relatie tussen temperatuur en tijd, noch het nut van pendelen weet. Schaf ten minste een handleiding/naslagwerk over glazuur en het stoken ervan. Dit glazuur is niet gebakken, maar gekookt.
    beantwoord
  • Joris-Jan, mocht het kloppen wat Lucien zegt over elementaire kennis(ik heb daar nog geen kijk op) dan heb je hier mogelijk iets aan:
    keramiektechniek.wordpress.com/d-het-bakproces/

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • hoi lucien, als ik alles al zou weten dan was mijn vraag ook overbodig en zo ook dit forum en jouw antwoord.
    lees ik tussen jouw regels in dat ik te snel opstook?
    nb je hoeft niet te antwoorden hoor, kan ook een boek kopen of een ander forum raadplegen.
    ~j
    beantwoord
  • Joris-Jan, ik vermoed dat het pendelen rond de 550 graden C eigenaardig is, als ik de tekst van de link ook eens door neem. Vanwege de kwartssprong die dan net niet plaats kan vinden.

    [quote]
    Rond 573°C:

    Op deze temperatuur voltrekt zich een belangrijke fase in het bakproces. We noemen het de kwartssprong. De kwartskristallen gaan zich herschikken en alphakwarts wordt betakwarts. Deze chemische verandering van de klei gaat samen met plotselinge uitzetting van de klei tot ongeveer 1%. Bij het afkoelen gebeurt het omgekeerde. Het is heel belangrijk om de kwartssprong langzaam te passeren tijdens het bakproces.
    [/quote]

    mvg
    Liset
    (M'n oven moet nog komen.)
    beantwoord
  • Joris-Jan, ik schrok me toch een hoedje na het aandachtig lezen van je vraag. Schaf je s.v.p. eerst een degelijk handboek aan ( bv. The Potter's Dictionary van F.Hamer ). Ik wil wel op alle vragen betreft problemen een antwoord geven, maar geen cursus per e-mail als je me begrijpt. Keramiek is een uiterst moeilijke discipline en vereist de nodige voorkennis, zeker wat betreft stoken. Je zit hier met extreem hoge temperaturen te werken zonder een gedegen stookschema of niet de minste notie van processen die tijdens dit stoken optreedt. Liset geeft er al terecht een voorbeeld van, maar er is ontzettend meer. En dan heb ik het nog niet over de gevaren die dit kan meebrengen. 1250°C heb je niet meer in de hand en wat als er iets mis gaat.
    Ik kan je dan ook al gelijk de vraag stellen waarom je reeds op steengoed bezig bent? Dit is lopen voor je kan gaan. Begin met experimenteren op aardewerk tot je daar op bent uitgekeken en ga dan pas verder de hoogte in.
    Je zou al kunnen aanvangen met alle vragen en antwoorden op dit forum eens te overlopen. Je hebt hier reeds meermaals een antwoord op uw vragen. Met een goed handboek erbij zit je al aardig op weg. En dit schrijf ik niet enkel aan jouw adres hoor. Ik hoop dat meerdere beginners hier iets aan hebben en dit is ook de bedoeling van dit forum. Je kent het spreekwoord ook wel : Voorzichtige dokters maken stinkende wonden.
    beantwoord
  • Oef. Dat is meteen een goede waarschuwing voor mij. Want ik nam het ook niet helemaal serieus ben ik bang.
    Dank je wel Lucien !
    (duimpie)
    beantwoord
  • Ik denk dat jij al goed bezig bent Liset. Succes met je oven.
    beantwoord
  • met ongeloof en ontsteltenis lees ik hier de reactie van lucien.
    als welwillend hobbiest denk ik hier een podium gevonden te hebben voor het stellen van vragen. ik moet nu eerst balloteren bij professor tinck en me een boek aanschaffen en moet ik dan ook nog examen afleggen voordat ik hier op dit forum een vraag mag stellen? hoe onbenullig ook, in mijn optiek bestaan er geen domme vragen zeker niet op een internetforum.
    ik vraag enkel en alleen een tip, maar dit forum is waarschijnlijk niet de weg naar meer wijsheid en het lijkt erop ook gezien andere antwoorden van professor tinck dat dit forum het doelt dient de bevestiging van tinck's kennis die zaligmakend is.
    echt ongelofelijk ook hoe mijn kennis, ervaring en achtergrond direct te lezen valt uit mijn vraag,
    nb.mijn andere zelfsamengestelde asglazuren vloeien prima uit.
    ~j
    beantwoord
  • Hallo Joris-Jan

    Net als jij en veel andere hobbyisten en keramisten heb ik het het "genoegen" meegemaakt van het delen van de kennis van Lucien. Hoewel Lucien ontegenzeggelijk veel kennis heeft op dit gebied, weet hij ook als geen ander het plezier in dit forum voor anderen te vergallen.
    Het is tenslotte de toon die de muziek maakt.
    In antwoord op je vraag; stook je kom nog een keer over en stook hem dan met 100 graden per uur naar de eindtemperatuur, grote kans dat de blaasjes dan weg zijn.
    Groetjes, Anneke
    beantwoord
  • @joris-jan, op een forum moet je nooit op de persoon die jouw probeert verder te helpen gaan zitten pruttelen. Gewoon bij het onderwerp blijven. Schiet veel harder op, is leuker om te doen en is leuker om later te lezen (als nieuwe bezoeker) ook nog.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Als mijn posts door meerdere zo worden ervaren, wat ik dan ook stellig betreur is het voor dit forum misschien beter dat ik hier maar best weg blijf.
    beantwoord
  • hoi lisette,
    je hebt helemaal gelijk en ik wilde mijn reactie ook terugtrekken, maar was niet mogelijk. je schiet er niets mee op behalve je hart luchten.
    maar goed ik ben niet de enige met een dergelijke reactie lees ik.
    en we zijn er toch om elkaar te helpen en te stimuleren.
    en hoewel ik weinig schrijf lees ik al een heel tijdje mee.
    ik ga anneke's raad opvolgen en nogmaals stoken.
    anneke, dank voor de tip!
    groet
    ~j
    beantwoord
  • Laat je niet ontmoedigen Joris Jan blijf vooral je vragen stellen.
    Dat je asglazuren wel goed uitvloeien komt omdat je stookprogramma prima is voor die glazuren.
    Bij een fabrieksglazuur is dat anders,dat is een algemeen glazuur waar veel pottenbakkers zonder al te veel moeite goede resultaten behalen.
    Kijk nog eens bij de forums naar Stoken""
    Daar krijg je vast een goed antwoord op je vraag.
    Zoals ik het bekijk is je stookprogramma te lang en verdampen je smeltmiddelen in de glazuur.
    Een algemene richtlijn is :stook na een opwarmperiode met 100 tot 120 graden op tot de eindtemperatuur.waar bij je tussen de 500 en 600 graden wat langzamer stookt pendelen op het eind hangt af van je gebruikte glazuur en ik denk dat 10 minuten genoeg is.
    Stook je met kegels is pendelen vaak overbodig.

    succes Frans

    ps de raad van Anneke is een goede dus de schaal opnieuw stoken ik zelf zou op de blaasjes nog wat glazuur doen.
    beantwoord
  • Niet wegblijven hoor, Lucien. D'r zijn zat mensen die jouw schrijven niet zo persoonlijk nemen en vooral iets met de door jou aangeboden kennis proberen te doen.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Beste heer Tinck,
    Ik denk voor velen te spreken: uw kennis overdracht is zeer waardevol en leerzaam’’.
    Laat u niet ontmoedigen.
    Niet afhaken.

    groet,truus w
    beantwoord
  • Een tijd lang ben ik niet aanwezig geweest op dit forum en probeer me nu weer wat in te lezen in het gebeuren van het afgelopen jaar... Kom ik dan deze discussie tegen waarin Lucien aangeeft (na 9190 goede raadgevingen) dat het voor dit forum misschien beter is, weg te blijven.
    Beste Lucien, ik denk daar héél anders over!!!!!!!!

    En een vraag aan Joris-Jan, veeg je het glazuur wel af na opbrengen?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.