ALGEMEEN > Stoken > op triangels of niet

ik heb een schaal van 38 cm doorsnee de eerste keer biscuit gebakken en op een triangel gezet, toen hij klaar was zat er een scheurtjes in de rand, na t glazuren heb ik hem op 3 triangels gezet, en ja hoor...3 scheurtjes, heeft dit met die triangels te maken ? de buitenkant is niet geglazuurd, kan ik hem beter op een ovenplaat zetten,o ja in de schaal rand zijn letters geplaatst, maar tijdens het drogen is daar niets mee gebeurd, of heeft dit er niets mee te maken, toeval ?

2 antwoorden

  • Als dit een " gedraaide " schaal is, komt dit vast door de opgebouwde spanning. Het gebeurd wel meer dat men vanuit een cilinder vertrekt en deze in een te laat stadium gaat " opentrekken ". Indien deze letters in de rand gestempeld zijn ( afdruk in de natte klei ), gaat dit de spanning nog versterken. De triangels zijn zeker niet de oorzaak bij biscuitstook, maar een grote vlakke bodem kan wel bij glazuurbrand wat vervormen als je aan het sinterpunt van de klei gaat stoken. Bij biscuitstook is het best wat verluchting onder de schaal te geven via triangels, zeker als er ijzeroxide in zit ( roodbakkend ).I.p.v. triangels kan je ook steengoed-klei-knikkers maken. Deze rollen lekker mee met de krimp.
    beantwoord
  • Dat is een leuke, van die knikkers.
    Dank je wel Lucien.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.