ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > barium carbonaat

graag zou ik willen weten of je mag drinken van een beker die is geglazuurd met barium carbonaat het is zo een mooi geel maar omdat ik lees dat het gifftig is vraag ik me af of het wel mag op gebruiksgoed

2 antwoorden

  • Ik raad het je niet aan Ari

    Bariumcarbonaat is erg giftig en word gebruikt bij de productie van rattengif Je moet wel heel zeker van je zaak zijn dat het heel goed in je glazuur is opgenomenn en geen haarscheurtjes heeft of krijgt.

    probeer een volgen keer een glazuur met een bariumfritte is veel minder gevaarlijk.

    Frans
    beantwoord
  • bariumcarbonaat is erg giftig. dus het gebruik van een fritte is veilger dan het bariumcarbonaat zelf.
    Als het glazuur gesmolten is dan is het bariumcarbonaat ontleed in barium en co2.(Hamer adviseert lichte reductie bij de stook om deze ontleding te stimuleren.)
    Het barium is dan als vloeimiddel actief geweest en heeft zich verbonden met de andere bestandelen van het glazuur, grotendeels dus met kwarts en aluminium.
    Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat op dat moment, als het glazuur goed is uitgesmolten, het barium geen kwaad meer kan omdat het gebonden is.
    Net zoals in kristal een grote hoeveelheid lood gebonden is.
    Eigenlijk is dat wat er met een fritte ook gebeurd.
    Omdat de grondstoffen gesmolten en daarna vermalen zijn is de gevaarlijke stof niet meer oplosbaar.
    Daarom zijn frittes veiliger dan de ruwe grondstoffen.

    Blijft dus de vraag of barium uit een gesmolten glazuur kan vrijkomen.
    Voor zover ik in de literatuur terug kan vinden, bv Green, is de zuurbestendigheid van een glazuur met barium goed.
    De kans op uitlogen dus klein.
    Ik denk dus dat een goed uitgesmolten bariumglazuur geschikt is voor gebruiksgoed.

    Graag reacties als je daar anders over denkt

    groeten
    Hans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.