ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > biscuit gestookt werk lijmen met biscuitlijm

Ik heb een biscuit gestookt object waar een klein onderdeel van is afgebroken. Ik heb geprobeerd dit te lijmen met biscuitlijm, maar het "hield"niet. toen ik het na een half uurtje wilde bijwerken viel het gelijmde deel er zo weer vanaf. Moet ik andere lijm gebruiken? Ik wil het object nog glazuren.

4 antwoorden

  • Dag Wil,
    Biscuit lijm is een prima product, ook ik heb ervaring hiermee, een flinke breuk aan een oor van een kruik, deze gelijmd met biscuit lijm en dagen laten harden, toen geglazuurd en het oor is`geheeld`.Met dien verstande dat bij mij de breuklijn na transparant glazuur wel zichtbaar blijft, dat is een keuze w.b. de glazuurkleur.
    Donkere glazuur zal het breukeffect zeker verminderen.
    Succes ermee.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • ik heb dit onlangs ook gedaan, ik heb beide delen gelijmd,op elkaar gedrukt, daarna gelijk het overtollige weggeveegd, en daarna er tape overgedaan om het aan te drukken,heb het een dag laten staan en het zat goed vast, zodat ik het kon glazuren en opnieuw bakken.
    beantwoord
  • Mij is opgevallen dat als de breuk is gelijmd,je er snel overheen moet glazuren en heel voorzichtig! Weer laten drogen voor je eraan kom.Ik denk dat vocht de lijm weer zacht maakt.
    beantwoord
  • Anne, mijn visie is tegengesteld; de lijm moet uitharden voor je gaat glazuren.
    Daarna de lijmresten goed schuren,de gelijmde delen nemen juist niet het glazuur op, het versmelt niet met elkaar, dan zou het glazuur de breuk wel minder zichtbaar maken.Maar het glazuur vloeit a.h.w. over de scheur en daardoor kan het nog goed uitpakken en lijkt het redelijk opgelost!!!
    Maar zo heb ik het ervaren.
    groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.