ALGEMEEN > Ovens > Economy Favourite oven met 5 standen 1-full

Het is een ouder type Economy Favourite, en kan iemand mij vertellen hoe de graden corresponderen met de standen? Hij gaat van 1-2-3-4-naar full. Ik volg de beschrijving maar weet eigenlijk niet wat hij doet.
Deze oven kan max tot 1240gr. en stookt ook met kylsitter staafjes. Voor biscuit- en glazuurstook...? graag advies.

6 antwoorden

  • De standen 1-2-3-4-full geven niet de temperatuur aan maar zeggen iets over de energie die wordt ingevoerd in de elementen. Deze knop wordt ook wel de energieregelaar genoemd. Hoe hoger het getal hoe sneller de oven zal stoken. In combinatie met een pyrometer, waarop de temperatuur in de oven kan worden gemeten, kun je met de energieregelaar de snelheid van het opstoken bepalen. De kilnsitter is er om de eind temperatuur te bepalen. Bij voldoende doorbuigen van het staafje zal de oven afslaan.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank Michel,
    maar nu weet ik nog niet hoe ik moet stoken, behalve de algemene beschrijving van de oven. Iemand moet toch ervaring hebben hoe je biscuit- en daarna glazuur stookt? met steengoed-klei .
    beantwoord
  • mijn stookschema is als volgt,
    schakelaar op stand 1, na 1 uur doorschakelen naar stand 2, na 45 min. door naar stand 3, na 30 min. naar stand 4, en dan na 30 min. naar stand Full (960 gr.)
    glazuurbrand : schakelaar op stand 1,na 45 min. door naar stand 2, na 30 min. naar stand 3, en na 45 min. stand Full (1060 gr.)
    dit schema heb ik gekregen van Keramikos,





    beantwoord
  • Dank je wel. Ik ga toch maar een Pyrometer aanschaffen , en met de nortonkegeltjes voor luchtopening, om iets secuurder te kunnen werken, maar het schema is handig.
    Het blijft vallen en opstaan maar daarom zo boeiend denk ik.
    beantwoord
  • Hallo Mieke,

    Er is geen betrouwbaar schema van schakeling te geven. Het antwoord van Stokkink is wat dat betreft niet bruikbaar. De snelheid van stoken, met de beschreven regelaar, is gerelateerd aan de betreffende oven. Hoe zwaar is deze gevuld en hoe goed is de oven geïsoleerd. Een pyrometer is wat dat betreft een absolute noodzaak om zicht te krijgen op de snelheid van de stook in jouw oven, met jouw hoeveelheid lading in de oven.
    Bij het stoken van ongebakken klei is het droogstoken, 0-ca 110 graden van groot belang. Ga je te snel in het begin dan ontploft de klei. Je kunt voor dat traject het beste veel tijd nemen. Om een idee te krijgen of alles droog is kun je een spiegeltje bij het wasemgat, of de kier van de deur houden om te controleren of er nog condens optreedt. Bij draaiklei en dikwandige objecten is er meer tijd voor nodig als bij gechamotteerde en dunwandige spullen. Eenmaal voorbij de 120 graden kan de oven opgeschakeld worden tot full om op de eindtemperatuur uit te schakelen. Werk je met grote platte vlakken/schalen dan kan het rond 573 graden belangrijk langzamer te stoken. Gaat het daar te snel ontstaan er radiale scheuren die soms zelfs open gaan staan. Neem daar alleen maatregelen voor als je er last mee krijgt.
    Veel succes www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Mieke,

    Hier nog even een kleine aanvulling. Het droogstoken tijdens de eerste honderd graden is alleen van belang wanneer je klei stookt. Is het werk reeds bescuit gebakken, en niet kleddernat van het glazuren, dan kan het eerste deel van de glazuurstook wel gewoon snel worden gedaan. Het traject rond 573 graden blijft even belangrijk als bij de biscuitstook.
    Met groet van

    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.