ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > wat is krimpglazuur

hoe kan ik het maken of is het te koop in de handel

8 antwoorden

  • Ik neem aan dat daarmee een glazuur bedoeld wordt waarvan de bestanddelen sterk krimpen. Vooral glazuren met een hoog gehalte aan magnesiumcarbonaat evt in combinatie met vette klei (ipv kaolien)krimpen enorm bij het drogen.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt voor je vlugge reactie.
    Het is de bedoeling op vette zwarte klei een glazuur op te brengen die samentrekt, vb. werken van Karin Östberg.
    Groetjes Gerda

    beantwoord
  • Gerda, als het effe kan, geen gecalcineerde en gefritte grondstoffen gebruiken. Extra-dik glazuren en zeker niet pendelen.
    beantwoord
  • Hallo,

    Deze glazuren worden meestal krimp- of schrumpfglazuren genoemd.
    De makkelijkste manier is om aan een transparant glazuur een hoog percentage (bijv. 30%) lichte magnesiet toe te voegen.
    Verder zelfde stookwijze als het transparante.
    met vriendelijke groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Gerda, op welke temperatuur zou je willen werken. Belangrijk om de grenswaarden van de oxides te bepalen. Sommige elementen zijn passief op lage temperatuur en worden dan weer actief op hogere.
    beantwoord
  • Ik zou willen werken met zwarte klei die met een max. temperatuur van 1150°gebakken mag worden.
    beantwoord
  • Gerda, dit glazuur zéér dik aanbrengen. Heeft een lang stooktraject, dus niet te snel stoken. 1080 - 1140 °C

    RF 3069 fritte( Keramik Kraft Duitsland )...70 %
    Kaolien.....................................20 %
    Magnesiet...................................11 %

    Opaak maken met Tinoxide.
    beantwoord
  • Magnesiet..10% ( sorry )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.