ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Aangemaakte porselein klei bestrijken op steengoed

Aangemaakte porseleinklei bestreken op steengoed,1040 graden gestookt, geeft nog witte poeder af, kan hier engobe of glazuur overheen?

8 antwoorden

  • Ik weet er nog niet heel erg veel van, maar porselein moet volgens mij heter dan steengoed gebakken zijn om goed te worden. Hoger dan 1200 graden Celsius volgens mij.
    Misschien moet je het probleem van het afgeven van witte poeder in die richting zoeken.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Yvonne, als je met steengoedklei werkt moet je deze klei ook boven 1200°C stoken. Als je op 1040°C stookt moet je werken met aardewerkklei. laagbakkende porseleinklei moet je zoals Liset terecht aangeeft ook boven 1200°C stoken. Indien je op 1040°C wil stoken kan je er een witbakkende aardewerkslib op aanbrengen.
    beantwoord
  • Liset en Lucien, dank voor jullie advies.
    Ik stook normaal de porseleinklei(limoges TM 10) op 1250, alleen stook ik altijd eerst biscuit 1040 en daarna glazuur op 1250.
    De poederporselein heb ik nu aangemaakt en over de steengoed gesmeerd, in de hoop dat er een krimpverschil zou ontstaan.
    Daarna wilde ik het glazuren en op 1250 bakken.
    Als ik er nu over heen strijk krijg ik witte handen.
    Mijn vraag was kan ik hierop engobe en glazuur zetten en dan hoog stoken
    beantwoord
  • Je bedoelt of de engobe en de glazuur op een stoffige ondergrond blijft zitten ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Yvonne, nu kom je wel met een heel ander verhaal aanzetten. Om te weten of de porseleinaarde voldoende zal gesinterd zijn kan je maar weten als je effectief op 1250°C gestookt hebt.
    beantwoord
  • Lucien ik denk dat ik de creaton 474 met de aangemaakte porseleinpoeder inderdaad op 1250 ga stoken, alles is dan wel gesinterd en dan hoop ik maar dat de glazuur voldoende dekt.
    Trouwens wat een prachtige vogels maak je, ik heb even gespiekt. Als je het leuk vindt, kijk eens op www.revilo.nl
    beantwoord
  • Yvonne, ik heb je recent werk bekeken en gezien dit sculpturaal werk betreft kan het meeste ervan, afgezien uiteraard van het frêle porseleinwerk,best ook op aardewerktemperatuur gemaakt kunnen worden, en dat scheelt in de elektra-rekening. Mooie combinatie met het organisch materiaal.Succes met je proeven.
    beantwoord
  • Yvonne ik zag bij jou ook vogeltjes, zoals bij Lucien nu ook. Geinig. Mijn eerst brouwsel vorig jaar februari was ook een vogeltje. :-)
    Stikt van de fouten en 100 keer omgerold en stukken afgebroken, die voor zover ik ze terug kon vinden weer aan gelijmd zijn. Het is het wittige vogeltje, met blauwe lijntjes beschilderd, dat de staartveren poetst.
    (Ik doe het niet voor m'n werk, maar voor de lol. Dat mag duidelijk zijn :-) )

    mvg
    Liset

    Nu zie ik dat ik nog veel meer vogeltjes heb gemaakt. Plak ik die er ook ff bij :-))

    Fout bij de tegel; te dik, te veel spanning bij uitrollen klei en te eenzijdig gedroogd.

    Fout bij blauw voedsel-bedelend musje; lukraak een pot glazuur gepakt waar "lichtblauw" op stond, veel te dik opgesmeerd (werd donkerbluaw) en had 't moeten spuiten om het tenminste egaal te krijgen ipv pehatine met de kwast.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.