ALGEMEEN > Diversen > wat is het smeltpunt van zand ?

Kun je geglazuurde voorwerpen bakken door ze op een laagje zand te zetten/leggen, dit lijkt me vooral handig als je een aantal proefplaatjes wil bakken.Zo ja, wat voor zand moet dat zijn ?

20 antwoorden

  • Margo, zand is geen goede optie. Gebruik hiervoor kaolien en breng dit als een slib vrij dik aan. Bevochtig eerst de ovenplaat.
    beantwoord
  • Het is niet raadzaam een deklaag te smeren op een ovenplaat, voor geval je de ovenplaat op termijn aan beide zijden wil gebruiken. Vooral wanneer je de ovenplaat boven de 1200 graden stookt kan deze iets gaan doorbuigen. In dat geval is het goed de ovenplaat andersom te gaan gebruiken, met de bollende kant boven. Wanneer je een ovenplaat heel vaak hebt gebruikt zal deze enigszins gaan krimpen waardoor een vaste deklaag kan gaan loslaten. Zit deze deklaag dan ook aan de onderkant van de ovenplaat dan kan het onderliggende werk daar last van krijgen.
    Om dit te voorkomen kun je beter geen vaste deklaag aanbrengen maar bijvoorbeeld gebruik maken van aluminiumoxide dat je over de ovenplaat spreidt en na het stoken er weer afveegt (recycle). Op deze manier gebruik ik dezelfde ovenplaten al meer dan 35 jaar.
    Ik gebruik over het algemeen zeer stabiele glazuren. Maar in geval een glazuur er af kan gaan druipen leg ik daar stukjes biscuit plaatjes onder om het op te vangen.
    beantwoord
  • Michel, mag ik je er op wijzen dat het gebruik van zuiver aluminiumoxide, en dan nog in poedervorm, zéér toxisch is en tast in hoofdzaak de hersens aan. Zoek het eens op.
    beantwoord
  • Lucien, kan je me uitleggen waarom zand op de ovenplaat geen optie is? Ik doe dat regelmatig en zie eigenlijk geen problemen. Uit welk oogpunt zou dit niet goed zijn?
    Met groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, ik mag aannemen dat we met zand kwarts bedoelen. Kwarts is een zuurvormend oxide ( SiO² ) zoals ook Titaanoxide en Zirkoonoxide. Indien er nu een glazuur zou gaan vloeien op dit bedje van kwarts gaat deze hiermee versmelten en verkleven aan de ovenplaat. Wat we moeten hebben om dit tegen te gaan is een amfotere oxide zoals Aluminiumoxide ( Al²O³ )wat ook de eigenschap heeft om het glazuur taaier maakt en minder snel gaat vloeien en ook verantwoordelijk is voor een langer stooktraject. Kristalglazuren bezitten weinig Aluminiumoxide waardoor ze een zeer klein smelttraject hebben en daardoor snel gaan aflopen. Die met deze glazuren werkt weet dat en gaat de onderkant van het werkstuk met Kaolien ( 1 Al²O³. 2 SiO² ) insmeren. Als het lopend glazuur hiermee in verbinding gaat, zal dit ook het smelttraject van dit kristalglazuur vergroten. Dit principe werkt net zo met bat wash. Voor aardewerk zal Kaolien zeker volstaan, maar voor steengoedtemperaturen is Mulliet ( 3 Al²O³.2 SiO² nog beter door zijn hoger Aluminiumgehalte. Mulliet wordt gemaakt uit Kaolien door deze hoog te stoken, waarbij Kaolien wat Kwarts verliest, maar door dit branden het minder goed blijft plakken zoals zuiver Kwarts. Vermengen met Bentoniet is een oplossing.
    beantwoord
  • Margo, keramisch vilt is ook een handige oplossing. Werkt als een bierviltje.
    beantwoord
  • Oei,da's een degelijk antwoord, bedankt Lucien. Ik was bang dat het voor de oven niet goed zou zijn. Ik gebruik het tot nu toe voor grote voorwerpen zodat ze gemakkelijker kunnen bewegen tijdens de stook. (normaal gebruik ik batwash). Keramisch vilt kan je hooguit 2 keer gebruiken dan valt het uit elkaar.
    Ik heb nu (pas gelezen op deze site) kleiknikkers gemaakt. Ga het daar mee proberen.
    Met groet,
    Inez
    beantwoord
  • Dag Inez,

    gebruik je in het geval van zand, kwartszand, zoals Lucien oppert?Ik dacht zelf aan schelpenzand of "zandbak"zand. Nog even terugkomend op mijn vraag; kan zand smelten en zo ja, bij welke temperatuur?
    groetjes...
    beantwoord
  • Margo, ik heb gelezen dat het smeltpunt van zand?? op 1700gr ligt. Volgens mij bereik ik die temperatuur niet dagelijks. Ik gebruik wit zand gekocht bij een bouwmarkt.
    Ben je ook zo blij met deze site?
    Groetjes,
    Inez
    beantwoord
  • Aluminiumoxide kan misschien schadelijk zijn voor de hersenen. Het gebruik van keramisch vilt is zeker af te raden; het materiaal is bij inademing kankerverwekkend.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Het is inderdaad een goed idee even na te kijken in hoeverre aluminiumoxide schadelijk is voor de gezondheid. Aluminiumoxide blijkt alleen schadelijk bij inname van extreem hoge concentraties. Dat speelt bij werkers in een bauxietmijn, of patiënten die aluminiumoxide krijgen toegediend. Dit speelt dus niet bij verstandig gebruik in een atelier.
    beantwoord
  • Dag Inez, Ja...ik ben ook erg blij met deze site !
    groetjes Margo
    beantwoord
  • Michel, de minste opname ( via longen of spijsvertering ) is reeds schadelijk voor de gezondheid, met name voor de hersenen. Om zelfde reden zijn nu alu-kookpotten uit de handel.
    beantwoord
  • Marg en Inez, het smeltpunt van kwarts is hier van minder belang. Glazuur gaat gewoon door het zand heen en gaat zich verbinden tot één koek. Met kaolien of mulliet gaat het glazuur ' stollen ' en stroperiger worden. Ik kan je dit wel verder uit de doeken doen op mijn masterclass ' Scheikunde voor glazuren ' zie http://www.keramist.be/workshops
    beantwoord
  • Margo,

    Zet je werkstukken gewoon op een dun laagje zilverzand. Ik doe dat al jaren met mijn steengoed werk op 1260 graden. Wel van te voren de werkstukken op een natte zeemlap zetten en ronddraaien. Aan de onderkant is dan een halve millimeter vrij van glazuur.
    Niet geschikt voor druipend glazuur.
    beantwoord
  • Hallo, Lucien, misschien prop je die cursus een keer in 1 weekend, dan schrijf ik zeker in. Nu is het 3000km voor mij en dus niet te doen, jammer.
    beantwoord
  • Hallo, Lucien, misschien prop je die cursus een keer in 1 weekend, dan schrijf ik zeker in. Nu is het 3000km voor mij en dus niet te doen, jammer.
    beantwoord
  • :-) Heb ik de eerste keer gedaan...2e dag hebben ze er 3 moeten reanimeren. :-)
    beantwoord
  • Was jij een van hun misschien?
    beantwoord
  • @ Inez
    :-) :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.