ALGEMEEN > Ovens > Wat kost het stoken gemiddeld?

Ik heb een Vingerling automatic 220 en ik vroeg me af hoeveel het gemiddeld kost om een stook te doen.

Meestal ga ik van een uur 30% naar een uur 60%, naar een uur 100%

Ik weet dat ik de kilowatts op kan meten, maar ik vroeg mij af of iemand globaal weet hoeveel het kost want ik heb echt geen idee. Ik zou niet eens verbaasd zijn als het 10 euro per stook is, aangezien de lamp in de woonkamer elke keer als de oven aanslaat een stukje minder fel wordt!

7 antwoorden

  • Zelf heb k een 70 liter oven op 220. Sinds kort zit daar een tussenmetertje op en die geeft aan dat een biscuistook (1000 graden) 20 KwH kost, dus zo'n € 4,50.
    beantwoord
  • Dit is wel uit te rekenen:
    De oven is ongeveer 3,5kWatt, de kWattuur prijs is voor normaal tarief ca. 22 cent.
    1ste uur op 30% dus 0,3 x 3,5 x 0,22 = € 0,23
    2de uur op 60% dus 0,6 x 3,5 x 0,22 = € 0,46
    3de uur op 100% dus 1 x 3,5 x0,22 =€ 1,05
    Elk volgende uur totdat de oven afslaat komt er € 1,05 bij. Meestal nog 2 a 3 uur, dus de totale stook zou dan € 4 a € 5 kosten.
    Het kan uiteraard goedkoper als je nachttarief hebt.
    Overigens stook ik het 1ste uur ook op 30% maar wel met het deksel op de nok, dus een beetje open. Vervolgens het 2de uur weer op 30% maar met het deksel dicht, vervolgens op 60% en verder.
    beantwoord
  • Marlene,
    Jouw meting en mijn berekening komen dus aardig overeen.
    Gr.
    beantwoord
  • Robin, als je licht dimt wanneer de oven aanslaat is er iets niet in orde met je elektriciteit.
    Heb je de oven wel op een eigen groep zitten ?
    Op een eigen stop in de meterkast dus eigenlijk.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Het licht zal altijd iets dimmen, vooral de verlichting die op dezelfde groep zit als de oven. Dit betekent niet dat er iets mis is. Een oven trekt ongeveer 14ampere aan stroom en dit geeft wat verlies in de leidingen waardoor de verlichting iets minder spanning krijgt en dus dimt. De groep is afgezekerd met 16 ampere dus zit je bijna aan het maximum voor die groep. Je moet er ook niet veel meer op aansluiten want dan zal de zekering doorbranden. Dit weet ik niet van mijzelf maar van mijn man, die zit in het vak.
    beantwoord
  • Hoi Ine,
    uit de aanwijzingen van de leverancier is al op te maken dat je een keramiek-oven altijd op een eigen groep moet aansluiten. Van elektrotechneuten begrijp is dat dat altijd met een dergelijk "zwaar" apparaat dient te gebeuren. Je zou daardoor aan het licht niet zien dat de oven *aan* slaat.

    Zie je dat wel gebeuren, dan zit deze oven waarschijnlijk niet op een eigen groep en is er (daardoor) iets niet in orde met de elektriciteit (want de oven hoort op een eigen groep te zitten).

    Ik vond dat ik Robin daar op moest wijzen. Discussies onderling heeft wat minder zin, dus ik laat het hier graag bij.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bedankt voor alle reacties! Ik heb mijn oven op een groep met een lamp in een kamer, dus eigenlijk zal ik nooit meer dan de oven en de lamp tegelijk gebruiken! De lampen worden net iets minder fel, niet heel veel! Bedankt voor de waarschuwingen!

    Ik stook transfers op reeds geglazuurd servies dus ik denk dat mijn stook niet veel langer zal duren dan 3 uur (800 graden). Ik doe op dit moment mijn eerste stook, zit er nu drie uur in, ben benieuwd wanneer de oven af zal slaan en of het temperatuurstaafje goed is gesmolten!

    Het valt me alsnog erg mee, de kosten!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.