ALGEMEEN > Techniek > Mal maken

Ik wil van een bestaande beker een afdruk/mal maken. Voordat ik gips ga gieten, hoe moet ik de beker verpakken, of waar moet ik deze mee insmeren? (latex, vaseline, plastic?)

9 antwoorden

  • Latex werkt uitstekend. Moet alleen het gipsen afgietsel daarna mooi vlak schuren.

    Wel snel werken want de latex droogt heel rap.
    En kwasten kun je met terpentine schoon maken.
    succes !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • dag margo
    inzepen is en blijft een handige methode.
    even grasduinen op het internet brengt ons bij deze tekst:
    Het inzepen van de gips.

    Gips heeft een groot aanzuigeffect. Daarom moeten sommige zaken ingezeept worden zodat we niet het risico lopen dat we de vorm niet meer van de moule los krijgen.
    Zeep: we gebruiken niet eender welke zeep. We gebruiken zeep op basis van lijnzaadolie. Deze gaan we al dan niet aanlengen zodat we een mooie vloeibare substantie krijgen.
    Het aanbrengen van de zeep: het inzepen dient heel precies te gebeuren. Een dikke laag zeep laat sporen na in het gips en heeft soms zelfs een bijtend effect op gips. Dit is niet ideaal als je achteraf perfecte reproducties wil bekomen. We gaan de zeep dus in verschillende laagjes aanbrengen. We zepen in, daarna halen we met toiletpapier of keukenrol de overtollige zeep weg. Dit herhalen we enkele maken tot we een mooie blinkende filter op het oppervlak zien liggen.
    Wat gaan we inzepen: we zepen alles wat een poreus oppervlak heeft in. B.v. een moedervorm uit gips, een moedervorm uit hout, … Gladde oppervlakken kan je eens inzepen en daarna de meeste zeep weer weghalen zodat er een vet laagje op ligt.
    Wat moet niet ingezeept: moedervormen uit klei, de plankjes waarmee je je vorm afzet om de gips in te gieten. De plank waarop de moedervorm staat (je werkt wel het best op een glasplaat).

    Zelf je zeep maken: het maken van geconcentreerde mouleer zeep.
    Formule 1 (EKWC)
    - Blok zeep op basis van olijfolie in stukken breken 100 gr
    - Water 650 ml
    - Zonnebloem olie 300 ml
    Werkwijze
    - Breng het water aan de kook.
    - Voeg de stukken zeep eraan toe.
    - Laat het geheel 30 minuten sudderen tot de zeep volledig is opgelost.
    - Laat het geheel NIET afkoelen, maar meng met een klopper de zonnebloem olie erbij tot je een mayonaise – achtige substantie verkrijgt.
    - Voeg er 30 – 50% water aan tot voor je het gebruikt.


    Tips.

    - Als je tijd wil besparen, kan je best je gips aanmaken in plastiek zakken die je in een emmer spant. Na het gipsen werp je die zak gewoon weg in de vuilbak. Dit bespaart je veel werk en emmers die nooit meer worden uitgekuist.

    - Giet gips nooit in de afvoer / wasbak zonder dat er een bezinkbak aan is geïnstalleerd. Dit kan heel ernstige verstoppingen voorkomen!

    - De klei tast de gips aan, moules die je maakt om werkstukken te reproduceren kunnen maximaal 20 tot 25 afgietsels aan.

    - Zorg ervoor dat aan je moule die je achteraf wil gebruiken om met gietklei reproducties te maken geen zeep of andere vette producten meer kleven. Deze zorgen ervoor dat de gietklei niet meer wordt aangezogen.

    mvg,
    mjk

    wil je meer weten, en ook over andere onderwerpen dan is dit wel een handige infobron/
    http://keramiektechniek.wordpress.com/
    academie van ieper blog
    beantwoord
  • Cornelis, zeep tast zowiezo gips aan. Als jou leidingwater veel kalk bevat heb je meer zeep nodig. Gebruik van vloeibare of spuitbare was is een stuk beter. ( de was in spuitbus kan je vinden in speciaalzaken epoxy- en siliconen )
    beantwoord
  • lucien
    je heb natuurlijk een punt maar als het om enkele afgietsels gaat is reeds jaren gebleken dat een sopje het heel voortreffelijk doet.
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • Cornelis, voor enkele afgietsels werkt mijn systeem ook voortreffelijk en gaan de mallen nog een tijdje langer mee. :-)
    beantwoord
  • Margo, Vaseline werkt ook uitstekend hoor. Dit zuiver petroleumproduct werkt hier als isolator beter dan voor cosmetische doeleinden. :-)
    beantwoord
  • Het gebruik van zeep als scheidingsmiddel is geschikt voor een absorberende ondergrond. In dit geval betreft het waarschijnlijk het maken van een mal van een beker die al gebakken is en geglazuurd. Deze is dan niet absorberend. Gebruik in dat geval een was achtige gebruiken of vasiline. Door deze laatste zal de gipsmal niet zo goed aanzuigen wanneer je er klei in afdrukt.
    beantwoord
  • Beste allemaal,

    hartelijk dank voor jullie antwoorden. Hier kan ik mee aan de slag. Ik ga proberen met vaseline, meest voor de hand liggend, simpel en voorradig.

    groetjes
    beantwoord
  • DR Oetkers bakspray,gaat heel goed en er blijft weinig van in de mal zitten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.