ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > oventemperatuur controleren met cones

Ik heb een en ander al gelezen betreffende de cones maar wil toch graag even overleggen.Ik zou heel graag van mijn elektrische oven de plaatsen willen weten waar temperatuur zou kunnen afwijken of het evt.temperatuurverloop/verschil willen weten van de plaats in de oven ( temp bodem of top).Dit kan men testen door het plaatsen van cones maar ... ik heb geen kijkgat in mijn oven wel een ventilatiepijpje die in het dak uitkomt.
Is er behalve de manier om
cones te zetten op diverse plaatsen in de oven en de stookcurve in te stellen op een temp van 150 / uur nog een aanvulling of een andere manier ?

3 antwoorden

  • Heel wijs besluit Sonja.
    Zoals je weet houden smeltcones niet enkel rekening met de bereikte ( lucht- ) temperatuur, maar ook met de gebruikte tijd en de admosfeer ( reductie- of oxidatie-stook ). Wanneer men zoals uw plan, stookt aan een gemiddelde van 150°C/u. en de eindtemperatuur op bijvoorbeeld 1060°C is ingesteld, kan men er van uit gaan dat dit ongeveer zal overeenstemmen met Ortoncone O4. Deze cone zou lichtjes moeten vervormen op 1060°C. Best is deze cone te laten vergezellen met cone 05 (1045°C)en cone 03 (1100°C). 05 zou moeten gesmolten zijn en 03 zou nog totaal intact moeten zijn. Door op verschillende plaatsen dit groepje te plaatsen kan je zien of cone 04 even sterk vervormd is en/of de overige cones er allen net zo uitzien. Dit is de beste manier om je oven te leren kennen en als er grote afwijkingen in de meting zijn, eventueel de elektronische meting te laten bijstellen. Je hoeft dus niet op deze wijze deze cones te observeren. Dit geldt enkel als je uitsluitend met cones werkt.
    beantwoord
  • Wij gebruiken voor een preciese meteng buller rings die we van de ovenleverancier betrekken.
    Die ringen leg je op diverse plaatsen in de oven en na het bakken is de krimp van die ringen en een meetapparaatje vast te stellen op welke temperatuur de oven op die plek is geweest.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Sonja,
    je kunt ook aan de buitenkant van de oven meten waar het het meest warm wordt in de oven. Alleen geen precieze temperatuur. Meer een indicatie. Dat meten kan met een infrarood thermometer. Lenen of huren.

    Mijn 2-zijdig verwarmde oven blijkt aan de kast namelijk al verschillende temperaturen door te geven. Dus aan de buitenkant. De achterkant blijft bijvoorbeeld koel, de deur iets warmer, de beide verwarmde zijkanten een stuk warmer. (Maar niets boven de 40 graden C.)

    Het T-verschil is in ieder geval afhankelijk van de plaatsing van de verwarmingsspiralen, maar ik vermoed ook van de plaatsing van de ovenplaten, omdat die ook warmte tegen houden van opstijgen.

    Anyways wat ik zeggen wilde; je kunt dus ook aan de buitenkant van de oven meten waar het het meest warm wordt in de oven.
    Succes !
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.