ALGEMEEN > Starten als keramist > Starter materiaal

Hoi iedereen,
Ik ben een beginner op het gebied van keramiek. Heb enkele curcussen gevolgd maar ik wil nu zelf spullen aanschaffen zodat ik thuis aan de slag kan. Op de cursus hebben ze me al wat dingen aangeraden maar ik dacht dat ik hier misschien advies kan krijgen van mensen in dezelfde situatie:)

5 antwoorden

  • In principe heb je niets anders nodig dan klei. Met je handen en wat huishoudelijk gereedschap kun je al hele leuke dingen maken. Dan een oven of een plek om je spullen te laten bakken.
    En dan hangt het er van af wat je wilt, Wil je potten gaan draaien heb je een draaischijf nodig. Vaak is het zo dat je gaandeweg wat spullen verzamelt, waarvan je denkt dat ze handig zijn.
    beantwoord
  • Als je thuis aan de gang wilt, heb je nodig wat je op cursus ook hebt. Althans wat je daar het meest gebruikt.
    Dat zal klei zijn, en een draaiend kleiplateau, wat mirettes, een snijdraad, wat spatels en een adres om de bakken (bv Keramikos).

    En verder een emmer om je ongebakken misbaksels in te storten, samen met een scheut water, zodat het weer klei wordt om weer iets anders van te maken.

    En een andere emmer met water om tijdens het werk je handen en gereedschap in te wassen, zodat je gootsteen of zwanenhals niet vol klei komt te staan.

    Wil je meer, dan kun je denken aan een boek over glazuren, en vervolgens wat van die materialen erbij aanschaffen. Of engobe, wat eigenlijk kleipoeder schijnt te zijn. Dus gedroogde klei, fijn gemalen, met wat water aangelengd, en dan op je boetseerklei schilderen nog voordat het droog is.

    Je kunt kortom met heel weinig al heel erg veel.
    Succes en veel plezier !
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Bedankt voor de tips!