ALGEMEEN > Techniek > Latex

Kun je een werkstuk wat met latex behandeld is en daaroverheen glazuur in de oven zetten? Wanneer ik latex van het werkstuk afhaal, komt er toch wat glazuur (mengsel van oxide en glazuur) vanaf, en poeder verontreinigd dan de ruimte onder de latex.

groetjes Margo
gevraagd

7 antwoorden

  • Je moet misschien wat meer lijm gebruiken in de laag waar je de latex overheen zet.
    Op zich kun je het object incl. de latex wel stoken, maar dan moet je vooraf heel voorzichtig en zorgvuldig de latex laag schoonmaken met een vochtig sponsje of lapje. Hou er rekening mee dat de latex laag, met wat van de oxide en glazuur, tijdens de stook los zal laten en langs het object naar beneden komen. Het is daarom dan wel heel belangrijk een goede deklaag te hebben op de ovenplaat of losse tegeltjes van bijv keramiek onder het object te leggen.
    Succes ermee,
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dag Michel,

    moet er lijm onder de latex? Ik dacht dat dat zo op de gebakken klei kon. Ik heb ook gelezen dat je met (bijenwas) kunt werken om uitsparingen van glazuur te hebben. Wat is het verschil/voordeel/nadeel met latex?
    .....Wil even zeggen dat ik je website en je werken erg mooi vind !....
    beantwoord
  • Zoals ik aangaf moet er lijm in de glazuurlaag die onder de latex zit. Als je uitsparingen in de glazuurlaag wilt maken is latex prima, maar bijenwas of wax-emulsion (nog beter) ook goed bruikbaar. Na het glazuren kun je evt. glazuur resten van de latex laag of de was laag verwijderen. Je kunt daarna de was of de latex gewoon op het werk laten zitten. Deze bakken weg tijdens de stook.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ik werk ook met latex mijn vraag is meer hoe krijg ik mijn kwasten schoon krijg het er met water een zeep niet af
    beantwoord
  • Linda, eens de latex droog is kan je die niet meer oplossen. Terwijl je werkt met latex, steeds de kwasten in zeepsop parkeren bij elke onderbreking. Bij hervatting, de kwast even in zuiver water naspoelen en verder werken.
    beantwoord
  • Dag Margo,
    als je Pehatine bij je glazuur doet dan blijft de glazuur beter op je object vastzitten. Het poedert dan niet meer zo maar op een ander vlak. Dus als je dan de latex weg haalt moet er geen probleem zijn.
    beantwoord
  • Dag Linda,

    Laatst kreeg ik 2 tips hier voor:

    1e
    je kwast is in terpentine te reinigen, maar dat moet je niet te lang laten wachten (binnen 5 minuten iod). Dit heb ik getest en werkt.

    2e
    voordat je je kwast in de latex doopt moet je er eerst afwasmiddel op doen en dan pas latex. Dit heb ik niet getest, maar degene die er mee werkte had geen problemen met de latex dus ik vermoed dat ook dat in orde is.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.