ALGEMEEN > Stoken > vervolg stookcurve biscuitbrand

(M'n vraag is opeens verdwenen dus het vervolg in een nwe vraag.)

Lucien beschreef een stookcurve, geschikt voor biscuitbrand en sloot af met:
"Indien deze stookwijze de kwartssprong niet aan kan, zoek dan maar een betere klei ( met meer Al²0³ en minder SiO² )"

Mijn vervolgvraag is:
Kan ik ergens aan zien dat de stookwijze de kwartssprong niet aan kan ?
Het is overigens Vingerling 123 (een witte chamotte die ook op steengoed T gebakken kan worden) die momenteel de biscuitbrand te verduren krijgt.

mvg
Liset

2 antwoorden

  • Vraag is niet verdwenen maar verplaatst naar het onderwerp: stoken.

    De vervolgvraag is ook verplaatst naar:
    http://oud.klei.nl/forum/o/5392/stookcurve%20ruwbak%20%20of%20%20biscuit
    beantwoord
  • Wanneer een klei de kwartssprong niet aan kan zijn er natuurlijk twee manieren om dit op te lossen. Een andere klei gebruiken is een wat simpele oplossing. op zich zijn er niet veel commerciële kleimassa's die de kwartssprong niet of moeilijk kunnen verdragen.
    Wanneer een kwartssprong te snel wordt genomen on een trooktraject, zowel bij het opstoken als bij het afkoelen, ontstaan er radiale scheuren in de scherf die de neiging hebben om open te staan. Vooral platte tegels of dikwandige objecten kunnen daar last mee krijgen; dunwandige bolle vormen hebben daar zelden last mee.
    De kwartssprong treedt op bij 573 graden. Bij die temperatuur verandert de kristal structuur van kwarts waardoor dit plotseling uitzet bij opstoken, of inkrimpt bij afkoelen. Omdat de wand van een object niet overal tegelijk deze stap maakt is het zaak langzaam te verhitten, of langzaam af te koelen.
    Ga daarom het stooktraject zo aanpassen dat het gebied rond deze temperatuur langzaam gegaan wordt. Ik hou zelf een marge aan van 100 graden. Bij dunwandig werk zonder veel platte vlakken stook ik van 520 naar 620 graden in ongeveer 1 uur. Wanneer ik zeer grote beelden stook, bijvoorbeeld 3 cm dik, of met grote platte vlakken doe ik 3 tot 5 uur over dit gebied van 100 graden. Beter safe dan sorry is daarbij het devies.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.