ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > oud desintegrerend beeldje bakken om te repareren ?

Ik heb in huis een oud beeldje, met sentimetele waarde, door een familielid gemaakt.

Het beeldje is aan het desintegreren. Valt uit elkaar.

Kan ik dit in de oven doen en nog eens bakken ?
De gedachte erachter is dat hopelijk het sinteren opnieuw plaats vindt en het beeldje weer samenhang krijgt. Zodat het stopt alsmaar verder uit elkaar te vallen.
mvg
Liset
Bijlagen:

11 antwoorden

  • Hallo Liset,
    Zonder extra hulpmiddelen zal dit helaas niet lukken.
    Voor zo ver ik het kan beoordelen is het misschien mogelijk deze afgebroken poot er aan te lijmen met glazuur als lijmlaag. Allereerst smeer je beide lijmvlakken in met een oplossing van CMC/tylose. Dit zal er voor zorgen dat deze vlakken minder snel absorberen. Vervolgens kun je het lijmvlak insmeren met bij voorkeur hetzelfde glazuur om direct de twee delen tegen elkaar te drukken. Vervolgens kun je de breuklijn nog eens met hetzelfde glazuur inkwasten; waarschijnlijk een paar keer herhalen met tussentijds drogen omdat het oppervlak niet/moeilijk aanzuigt.
    Het object waar de breuk heeft plaats gevonden is neem ik aan een paard op 4 losse poten. Om dit veilig te kunnen stoken dien je een onderplaat te maken van dezelfde klei die eerst gestookt is naar dezelfde temperatuur als het paard zelf. Daarna een ovendeklaag er op aanbrengen en het paard met de gelijmde poot er voorzichtig opzetten. Deze onderplaat gaat er voor zorgen dat het geheel van 4 poten meegenomen wordt met het uitzetten en krimpen tijdens de stook.
    Je hoort, een heel technisch verhaal.
    Maar ooit gedacht het te laten repareren door een antiek restaurateur. Die lost het probleem op met lijm en kunstmatig inkleuren van de breuklijn.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, geweldig ! Dank je wel !
    Ik ben niet bang voor een beetje techniek hoor. Ben gereedschapmaker geweest, en lasser. Dus no problems there. Lekker ff poken en proberen :-)

    Maar wat je schrijft aan oplossing klinkt heel erg haalbaar. Met dien verstande dat ik niet weet hoe het paard oorspronkelijk gestookt is, en ik daarom de onderplaat/het steunblok op 1200 graden C zal stoken. Op steengoed temperatuur dus.

    Daarna wil ik het object (plus steunblok) op 1050 graden C stoken om te sinteren.

    Het is niet alleen de breuk. Zoals je kunt zien aan de brokkeltjes eromheen is het paard echt uit elkaarr aan het vallen, in stof en korrels.
    Dat hoop ik te "her-sinteren".

    Nog 1 probleempje, vermoed ik: 3 poten zijn al gelijmd. Als ik die verhit zal dat gaan branden want ik vermoed 2-componentenlijm of 2-secondenlijm. Van beiden was mijn vader nogal gecharmeerd.
    Wat gaat dat doen in de oven ?

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Sorry, dat ik niet eerder iets heb laten horen.
    Als het paard al op gelijmde poten staat kun je het absoluut niet opnieuw stoken. De lijm verbrandt met voorspelbaar resultaat.
    Het is overigens geen juiste gedachte om de onderplaat
    op 1200 graden te stoken. De onderplaat dient liefst van het zelfde materiaal te zijn als het paard, en ook op dezelfde temperatuur te zijn gestookt als het paard. Als deze verkruimelt is deze zeker niet hoog gestookt geweest.Daar komt dan ook nog eens bij de het chamottepercentage in de onderplaat vergelijkbaar moet zijn. Je kunt gereedschapmaker zijn geweest maar keramiek is toch een vakgebied met heel eigen eigenaardigheden. Deze restauratie kan niet met een stookproces worden gedaan. Zoek een goede restaurateur, zou ik zeggen.
    beantwoord
  • Dag Michel,
    Dank je wel voor je reactie.
    Aangezien er pas een keramiekoven is aangeschaft, wil ik niet nu al beginnen met het uit te besteden van interessant werk. Dat is geen optie, maar toch bedankt voor het aanbod.

    Ik moet dus in ieder geval de lijm weg halen voordat het object opnieuw gestookt wordt.

    Dat wordt dan in losse onderdelen stoken.
    Dan moet dat maar. Wie weet kan het daarna weer gelijmd worden, of giet in het af in gips om een verse kopie ervan te maken...

    Toch nog 1 vraag:
    Je zegt "met voorspelbaar resultaat", maar wat gebeurd er wanneer er lijm in de oven verbrand ? Ik weet dat nog niet.
    Krijg je brand ?
    mvg
    Liset

    beantwoord
  • Ahum.
    Ik heb het te redden beeldje dus in de over gedaan.
    En biscuit gebakken, voor de zekerheid.

    Inderdaad lijkt het er op dat het beeldje dat destijds nog niet eens gehad had ..
    De kleur van het glazuur is meer bruin geworden, waar het eerst iets tussen groen en bruin in was.
    Ook is het veel verder uit elkaar gevallen dan ik vermoedde. Er was dus meer gelijmd.
    Maar er is geen brand ontstaan. Nergens vlekken of wat. Het is keurig verlopen verder.

    Nu nog een lijm vinden die dit kan herstellen en die liefst ook mee gebakken kan worden.
    Ik wil er mee naar aardewerk temperatuur. 1040 graden Celsius ongeveer.

    Iemand een idee voor lijm die dat verdraagt ?
    Alvast mijn dank !

    mvg
    Liset
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Liset, je leverancier keramiekbenodigdheden heeft deze lijm.
    beantwoord
  • Lucien, thanx. 'k Had kunnen weten dat niet overal een technisch antwoord op is waar je weer eens lekker mee kan experimenteren. :-)
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Liset, met dit voorwerp gaan we zeker geen risico's nemen mag ik aannemen.
    beantwoord
  • Lucien, ik denk dan altijd "zelfs als het mis gaat voegt ook dat weer iets aan de familie-geschiedenis van dit beeldje toe".

    Ken je een methode om het zelf te doen ?
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Het is nu dus op 900 graden gebakken, dus maximaal poreus.
    beantwoord
  • Ken je een methode om het zelf te doen ?
    mvg
    Liset

    Bedoel je hiermee om deze lijm zelf aan te maken ?
    Deze lijmen die je voor verschillende stooktemperaturen kan kopen zijn vrij complex van samenstelling. Enerzijds is er een deel van chemische samenstelling wat gaat wegbranden boven 250°C en de delen bij elkaar houdt. Het tweede deel, wat van minerale samenstelling is zal de rol van lijm hierna overnemen en lijkt op sinterengobe. Zelfde lijmen worden ook gebruikt voor ovenbouw.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.