ALGEMEEN > Engobe - Bodystain - Glazestain - Kleurpigmenten - Majolica - Sinterengobe > engobes

Al vele malen ben ik teleurgesteld in het resultaat van engobes( VeKa) op leerharde of biscuit gebakken objecten daarna gebakken op 1040 gr.
Ik gebruik steengoedklei chamotte 25% 0-2 mm. wit.
Om de een of andere reden bladdert het af.
Ik gebruik geen transparant glazuur , want ik wil juist een mat uiterlijk.
Wat ik graag zou willen bereiken, lijkt uiterlijk veel op de objecten van Vibeke Krog in Klei no 4.
Wat doe ik verkeerd en/of heeft iemand een alternatief?
Anneke Winters
gevraagd

8 antwoorden

  • Beste Anneke
    Deze klei en ook deze engobe van veka geeft geen problemen bij mij. Ik bak biscuit 950 gr. en daarna dus eventueel een transparante glazuur, raku gestookt op 1000 gr.
    Geen enkel probleem......
    De engobe breng ik meestal aan op een leerhard werkstuk. ( inpolijsten?)
    Ook heb ik het wel in een eerder stadium opgebracht.
    beantwoord
  • Beste Anneke,

    Ik heb ook wel last gehad dat een engobe ging afbladeren of een glazuur; vermijd vette vingers op je werk.Engobe niet te dik aanbrengen en eventueel mengen met een kleefmiddel b.v. optapik.Zowiezo handig bij het schilderen( van engobe,onderglazuur,glazuur) op een niet sterk zuigende ondergrond zoals b.v. een leerharde scherf in een vroeg stadium.Ook kan je overwegen (beetje) glazuur bij te mengen bij je engobe.

    Ik heb gehad dat het bladeren bleef bij bepaalde klei/engobe combinaties ,los van het merk klei.
    Met een andere combinatie had ik dan geen last,

    Groeten Rob Hendriks
    beantwoord
  • Sorry,werk een scherf noemen betekend geloof ik; reeds eenmaal gebakken.
    Ik bedoel hier rauw ongebakken klei.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de reacties.
    Ik heb inderdaad gemerkt dat het dun aanbrengen van engobes in elk geval beter werkt, alhoewel het probleem nog niet helemaal is opgelost.
    beantwoord
  • misschien is dit een antwoord dat niets ter zake doet: naar heb je nooit overwogen met sinterengobes te werken? Die maak je door 10% fritte door je engobe te mengen. Je gebruikt het op biscuit, maar je hebt nooit meer problemen.
    beantwoord
  • Welke fritte dien je dan te gebruiken voor het aanmaken van sinterengobes?
    beantwoord
  • Ik gebruik een alkali fritte gemengd met gietklei als sinterengobe.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • het maakt niet zoveel uit welke fritte je gebruikt. Een hoog alkalische fritte is altijd prima, maar een boorfritte ook. Zelf gebruik ik vaak lithiumcarbonaat omdat dat mooie spikkels geeft.
    Wanneer je scherf heel glad is wil ook een sinterengobe nog wel eens los laten. Hoger stoken (1150 graden) is een oplossing. Maar niet iedere sinterengobe is mooi op die temperatuur.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.