ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Glazuur trekt samen

Beste mensen, wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Ik heb onlangs een kant en klare poederglazuur gekocht (GG112 GL 1020-1080 bij Kraft, Aken). Ik heb deze aangemaakt met een beetje water totdat het een yoghurt achtige dikte had. Nadat ik het aangemaakt had, heb ik hem direct op een gebakken proefplaatje aangebracht.
Echter tijdens het aanbrengen droogde de glazuur direct uit tot een korrilige structuur. Dit gebeurde zodra de kwast de scherf raakte. Er was dan ook geen sprake meer van de glazuur goed uit te strijken. Het droogde direct compleet uit. Ik heb het zo goed als kon aangebracht.
Na de stook op 1080 bleek dat de glazuur zich had samen getrokken. Er zaten grote delen glazuur op het proefplaatje (goed dekkend), maar er waren ook grote stukken waar helemaal geen glazuur meer zat. Het leek wel of de glazuur zich has same getrokken tot grote eilandjes.
Wat doe ik fout? Moet ik de glazuur misschien met meer water aanmaken zodat deze vloeibaarder word? Of moet ik de glazuur na aanmaak eerst een tijdje laten staan?

4 antwoorden

  • Je glazzu is veel te dik aangemaakt Nelly
    Het moet de dikte hebben van room ongeklopt natuurlijk :)
    Ook is het beter om wat lijm te gebruiken in de vorm van CMC o.i.d.
    Pluis er het forum eens op na er werd al veel geschreven over het aanbrengen van glazuur,cmc en schildersmedium voor het aanbrengen met de kwast.

    Frans
    beantwoord
  • Hoi Nelly,

    Als ik je verhaal lees, lijkt mij dat je glazuur wat aan de dikke kant is. Je kunt het verder verdunnen met water, maar als je het als kwastglazuur gebruikt kun je er beter wat Pehatine ( o.a. te koop bij Keramikos) of een ander middel aan toevoegen dat er voor zorgt dat je niet teveel strepen krijgt. Deze middelen helpen o.a. ook om het glazuur minder snel op te laten drogen.
    Je werk met een plantenspuit met water bevochtigen helpt eveneens om te zorgen dat je glazuur niet te snel droogt.
    Een glazuur kun je het beste een poosje laten staan voordat je ermee gaat werken. Het duurt even voordat alle ingrediƫnten zich 'volgezogen' hebben.
    Succes gewenst!
    beantwoord
  • Het bericht van Frans en mij zijn bijna gelijktijdig toegevoegd en geven ongeveer hetzelfde aan :-)
    beantwoord
  • Dank je wel Frans en Jeltje, met jullie antwoorden kan ik zeker verder met het maken van hopelijk goede proefplaatjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.