ALGEMEEN > Glazuur - problemen > kraters

Wie kent dit verschijnsel: op soepborden verschijnen aan de binnenkant van de opstaande randen kraters; niet op de bodem en niet op de buitenkant.
De buitenkant wordt zeer dun gespoten, de binnenkant dik gegoten.

In mijn glazuur zit ca 11% zinkoxyde, 4 % yzeroxyde en 5% rutiel. Afbaktemperatuur tussen 1230 en 1250 ( soms na 3 keer stoken nog niet weg) uur pendelen
Biscuit op 950 zonder pendelen.
Klei: Vingerling 04256
Dank en groet,

Lex Dierssen
gevraagd

10 antwoorden

  • beste Lex,

    Ik heb een glazuur met daarin titaanoxide wat dik aangebracht ook kraters geeft.
    Rutiel is ook grotendeels titaandioxide.
    Misschien ligt het daaraan.

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans, dat zou goed kunnen, (ik hoop het niet trouwens).

    Een andere mogelijkheid zou de volgende kunnen zijn, vernam ik van een grondstoffenleverancier in Alteveer (Gr):
    Vingerling is overgenomen door Fuchs en daarmee zijn alle bekend WBB kleien ook van een andere samenstelling geworden. Deze leverancier heeft indirect vernomen dat biscuitstook minimaal op 1020 graden moet plaats vinden om voldoende gassen te kunnen laten ontsnappen. Ik zal het in elk geval proberen en meldt het resultaat hier.

    Groet, Lex Dierssen
    beantwoord
  • Een opgevraagde specifikatie van Fuchs bevestigt vandaag e.e.a.:

    Men beveelt een biscuitbrand aan van 1000 graden voor de WB 04256, waaraan overigens 1,5 TiO2 (titaandioxide) en 0.9% Fe2O3 is toegevoegd.
    Je suggestie wordt daarmee nog waarschijnlijker.
    Lex
    beantwoord
  • beste Lex,


    waarschijnlijk heb je voor mij een probleem opgelost.
    Ik gebruik ook de wb 04256 maar heb met een bepaald glazuur sinds ik die klei gebruik altijd problemen met kraters, de titaan zal denk ik de schuldige zijn.
    Overigens een fijne klei die ik altijd al op 1000 bisquit stook

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    hoe hoog stook je en wat is het percentage rutiel in je glazuur? Reducerend of oxyderend?

    Groeten, Lex
    beantwoord
  • Beste lex,

    Ik stook op 1220 - 1240 C
    Zowel oxiderend als reducerend.
    Titaan meestal oxiderend en in de vorm van titaanoxide, rutiel gebruik ik maar af en toe.
    Percentage titaanoxide meestal rond de 8%

    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Eureka!

    Probleem is eindelijk opgelost.
    Met Creaton 245 en rutiel en zinkoxyde van leverancier 'Het Stookhok' in Alteveer (Groningen) zijn de kraters verdwenen.
    Conclusies:
    * WB04256 verdraagt zich slecht met hoger percentage (> 8%) Rutiel in glazuur
    * Biscuitstook WB04256 minimaal 1000 graden (advies Fuchs)
    * Rutiel is af en toe behoorlijk onstabiel (maar geeft wel mooie glazuren als het goed gaat!)
    Groet,
    Lex Dierssen
    beantwoord
  • Beste Lex,
    Je verteld in je verhaal dat je klei bij een leverancier in Alteveer haal , kun mij het adres geven ?
    Het is n.l. wat dichterbij mijn woonplaats.
    Groet, Jan.
    beantwoord
  • Kijk voor adres op www.winkelplein.nl/hetstookhok
    beantwoord
  • Dank, nog lang niet alle materialen staan op de site overigens. Een eerlijke zaak, uitstekende adviezen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.