ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > natuurlijk asglazuur

In de laatste Klei staat enkele keren "natuurlijk asglazuur" vermeld. Wat moet ik daarbij voorstellen?

31 antwoorden

  • Ik denk dat ze daar glazuren mee bedoelen die veel assen bevatten Inez.
    Houtas van verschillende bomen hebben verschillende samenstellingen en ook as van grassen en stro hebben verschillende samenstellingen.
    Wel een heel werk om die assen geschikt te maken om in een glazuur toe te passen.
    Neem b.v. as uit de open haard die met houtblokken wordt gestookt.
    eerst verzamelen dan door de zeef een aantal keren wassen tot er geen houtskool meer in zit drogen en dan nog uit zien te vinden wat de samenstelling is.
    Veelal zal 50% van de glazuur uit die as bestaan en de rest uit kaolien en kwarts.
    In diverse boeken zijn wel samenstellingen van assen vermeld.
    Ik heb proeven gedaan zonder al te veel te wassen (met het wassen spoel je ook smeltmiddelen weg )
    Het gaf best wel mooie glazuren maar met veel zwarte spikkels.
    Al met al best wel leerzaam om eens te proberen.

    Frans
    beantwoord
  • Of men bedoelt glazuur dat zich vormt van as dat rondvliegt in de oven tijdens het houtstoken.
    beantwoord
  • Ja, Frans ik heb ook proeven genomen met houtas, kaolien en kwarts en vind juist die spikkels prachtig. Maar ik had gehoopt dat juist de toevoegingen verminderd zouden kunnen worden, maar dat lijkt dus niet?
    En Anneke, dat zou ook kunnen maar kan ik niet uit de context halen.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez,

    Ik ook niet, maar ik citeer even uit het boek "wood-fired ceramics": During the firing 'fly-ash' from the fire is drawn into the chamber, settles and eventually fluxes and melts to form an natural ash glaze on the surface of the pottery.
    beantwoord
  • Je kan ook proberen as (10 tot 20 % )aan een bestaande glazuur toe te voegen Inez.het zal de smelttemperatuur van je glazuur een weinig verlagen maar dat is op te vangen door toevoeging van wat kaolien.
    Wordt het te mat dan wat kaolien vervangen voor kwarts
    Proefjes maken voor het beste resultaat
    Het effect zal dan wel minder zijn dan in gewone asglazuren.

    Frans
    beantwoord
  • Dat is een leuke gedachte Frans, ga ik uitproberen.

    Ja, dat is mooi, Anneke, dat zal wel over een anagama-oven gaan dan.

    Bedankt voor het meedenken.
    Inez
    beantwoord
  • De term 'asglazuur' wordt gebruikt voor 2 heel verschillende technieken:
    1. In een houtoven gaat de rondvliegende as een verbinding aan met de (ongeglazuurde) scherf, waardoor vanzelf een glazuurlaag ontstaat, daar waar de as langs is gevlogen. Deze methode wordt veel gehanteerd in Japan. Ik heb hem 'natuurlijk asglazuur' genoemd ter onderscheiding van de andere methode.
    2. Er bestaat ook de mogelijkheid organisch materiaal (zoals hooi) te verbranden en de as daarvan (na wassen!) te vermengen met andere bestanddelen tot een (as)glazuur. Elk soort boom/plant levert een andere samenstelling op w.b. as en stelt dus ook andere eisen aan de overige componenten van het gewenste glazuur. Dit glazuur wordt - net als bij 'normale' glazuren - aangebracht op de biscuit of op de rauwe scherf en vervolgens gestookt. Een uitgebreide beschrijving van deze 2e methode is te lezen in een tweetal artikelen over Martin Barnsdale: november 2004 (interview met stap-voor-stap foto's over de techniek) en januari 2012 (serie Decoratiechnieken).
    beantwoord
  • Gebeurd dat "glazuren" ook in een houtstook van slechts 24 uur of uitsluitend in een Anagamaoven?

    En wat die beschrijving betreft heb je het dan over het tijdschrift Klei van nov. 2004?
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Het gebeurt ook in mijn houtoven, deze stook ik in ongeveer 15 uur.
    beantwoord
  • Ik bedoel inderdaad eerder verschenen artikelen in KLEI.
    Vliegas ontstaat in elke houtoven. Niet alleen in een amalgama.
    beantwoord
  • Ik bedoel anagama uiteraard...
    beantwoord
  • Bij hout verbranden, komt kalium vrij, wat een sterk alkali is en het oppervlak van de klei laat sinteren, zoals in een zout-stook het natruim ( soda ) is, wat het oppervlak van de klei laat sinteren.
    beantwoord
  • Nog dit: bij as toevoegen aan een glazuur gaat men net dit kalium eruit wassen ( kali-loog )en enkel de gebonden mineralen gebruiken.
    beantwoord
  • Ja, dit gaf Frans ook al aan. Wat gebeurd er eigenlijk als je as niet wast? Heb het wel eens ergens gelezen maar kan het niet meer vinden.
    Het gekke is hier als je een vraag stelt krijg je antwoorden maar ook steeds méér vragen.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Hoi Inez, je hoeft as niet te wassen, maar dan moet je er rekening mee houden dat een deel van je glazuursamenstelling opgelost zit in het water dat op het glazuur staat. Door dus een of meerdere keren af te schenken omdat je het glazuur te dun vindt, verander je de samenstelling van de glazuur. Oplosbare delen gooi je dan weg. Als je dat niet wilt, kun je beter alleen maar werken met de niet-oplosbare componenten en die hou je over na wassen. Gelukkig is dat het grootste deel.
    beantwoord
  • Het Kalium wat zich in de as bevind is watergebonden. Kalium is een alkali ( basevormer/smelter ) en zo gaat er meer Kalium op plaatsen waar er meer water kan worden opgenomen, met gevolg dat daar een sterkere smelting gaat plaats vinden. Net om deze reden zal men wateroplosbare alkalies, fritten (samensmelten/verbinden met andere mineralen ). Men koopt die onder de naam ' Hoog Alkalische fritte '. Zoals Bert reeds aangaf is een ' ongewassen as ' instabiel in gebruik, maar kan ook leuke, onverwachte effecten geven.
    beantwoord
  • Als ik de as nu niet was (of weinig) en dan het water laten verdampen? Het enige waar ik bang voor ben is mijn electrische oven. Kan ik ongestraft met as experimenteren wat dat betreft?
    beantwoord
  • Geen probleem
    beantwoord
  • Ben vanmorgen een proefje begonnen met "natuurlijk asglazuur", heb een werkje in onze houtkachel gestopt.
    Laat morgen weten wat er van geworden is. Moet in principe ook gaan zou je zeggen.
    Bedankt voor alle het delen van jullie kennis.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Jullie hebben w.s. de wijze hoofden al geschud? De temperatuur wordt natuurlijk niet hoog genoeg.
    Ruim 700 graden heb ik gemeten. Wat moet je toch veel leren.
    beantwoord
  • Eerlijk gezegd Inez, ik wist ook niet wat ik las vanmorgen hoor ! Wie haalt het nu in zijn hoofd om asglazuren/ vliegassen te stoken in een houtkachel. ( ????? )
    beantwoord
  • Inez, nog dit ter informatie; Beneden de 900°C gebeurd er eigenlijk nog niks. Het omzetten van basis-zouten ( kali en natrium zouten ) naar zijn geoxideerde vorm is dan maar pas van start gegaan. Om in verbinding te gaan met de klei en deze te laten sinteren, mag je pas 100°C hoger verwachten. Voor asglazuren kan dit reeds op aardewerktemperatuur als het een evenwichtige samenstelling betreft.
    beantwoord
  • Oei, kon ik dit maar even wegpoetsen.
    Maar, er is weer veel duidelijk geworden.
    Bedankt.
    Inez
    beantwoord
  • Je zou dit kunnen voorkomen met de aanschaf van " The Potter's dictionary " van Frank Hamer.
    http://www.pottersdictionary.com/
    Stellig voor iedereen op dit forum een aanrader.
    beantwoord
  • Ik denk niet dat het een gebrek aan lectuur is.
    Het was mijn gedachte dat de houtkachel een hogere temperatuur zou halen. Stom, maar zo was het.
    beantwoord
  • Inez, je kunt ook de as uit die houtkachel, aangemaakt met een beetje water als glazuur proberen. Heb ik eens gedaan, voor een hanger en het werd leuk. Maar het is inderdaad niet te reproduceren. Pas wel op want as met water is niet goed voor je huid. Gewoon blijven experimenteren, hoor!
    beantwoord
  • Blij met je morele ondersteuning. Met deze discussie kan ik weer een hele tijd vooruit.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Het idee van die houtkachel was zo hek nog niet Inez
    Je was alleen je niet bewust van het feit dat het bij een kachel de bedoeling is om warmte uit te stralen .
    Een oven houdt de warmte juist vast.

    Frans
    beantwoord
  • Ja, je hebt gelijk Frans hij verwarmt ons hele huis.
    Al dat eiken-as wat zou dat een schitterende kleuren kunnen geven.
    Inez
    beantwoord
  • digitalfire.com/.../oakwood_ash_1092.html

    Inez, kan je hier al iets mee ? :-)
    beantwoord
  • Anders ik wel.
    Goeie link, Lucien.
    Dank je.
    mvg
    Liset
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.