ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > tips gebruik oxiden?

ik heb een beeld gemaakt en wil graag dit effect bereiken, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit zo kan krijgen, zelf denk ik aan rutiel/mangaan oxyde ...? inwassen met mangaan, uitpoetsen hier en daar en daar rutiel over de lichtere delen, krijg ik dan dat oker/bruin effect of zal het mangaan overheersen en zie je de oker tinten niet terug op deze manier, heb geen ervaring met oxyde's alle tips met zijn welkom !
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Probeer eens ijzeroxide vermengd met wat kaliveldspaat.
    Heel dun aan brengen en daarna waar je het lichter wil hebben met een schone natte spons weer een gedeelte weg poetsen.
    Dit gaat het best op een wat hoger biscuit gebakken voorwerp omdat het anders teveel aanzuigt.

    Frans
    beantwoord
  • Frans,ik was het op 1020 graden bisquit gestookte werk in met ijzeroxyde,geel rood of zwarte,of mangaan oxyde en doe daar op sommige plekken heel dun wat glazuur op wat ik ook weer deels wegpoets en bak het dan op 1060 graden.
    Waarom doe jij er kaliveldspaat bij?En hoe hoog bak jij het dan nog?Wat is het verschil om er wel of niet kalivelspaat toe te voegen?

    Caroline.
    beantwoord
  • Met kaliveldspaat is het ijzeroxide niet zo sterk aanwezig caroline.
    Hoe meer veldspaat des te lichter de ijzerkleur.
    Ik bak op 1250 graden
    beantwoord
  • Frans,misschien simpel gedacht,als je de oxyde vermengt met de verschillende hoeveelheid kaliveldspaat krijg je kleurverschil....
    Maar dan smeer je er toch gewoon iets minder op?Je moet toch eerst uitproberen hoeveel je op moet brengen en wat je weg wilt hebben,weet dat het deels iets wegbrand en met glazuur wordt het ook donkerder/kleurrijker.....

    Of is de kleur anders/donkerder als je het op 1250 stookt ipv 1060?
    Doe jij kaliveldspaat bij alle oxydes?Heeft kaliveldspaat nog een andere functie in dit gebeuren?

    Caroline.
    beantwoord
  • Ik spreek alleen uit eigen ervaring Caroline.
    Ik gebruik veldspaat en soms kaolien voor een goede hechting omdat wij nooit biscuit bakken maar meteen op de klei glazuren en engoberen.
    Dat kleurverschil is een bijkomstigheid

    Frans
    beantwoord
  • Vele wegen leiden naar Rome....maar ik begrijp het nu dat jij het op een andere manier gebruikt,zo kan je of een misverstand krijgen of wat leren.
    Caroline.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.