ALGEMEEN > Ovens > help..mijn oven slaat af bij 920 graden(ongewenst

Sinds kort heb ik een oude veka oven van een lagere school welke nog prima leek te functioneren. Er zit een knop op om de max. temp in te stellen met een automatische afslag en een knop met standen om de snelheid van verwarmen in te stellen. De oven ziet er prima uit muv een roestplek op de bovenplaat. Bij het proefstoken sloeg de oven af op 920 graden en kreeg hem pas weer aan de praat nadat hij volledig was afgekoelt. Ook de tweede keer stoken sloeg hij op 920 graden af terwijl ik de temp had ingesteld op maximaal 1300 graden en ook nu weer niet meer op te starten totdat ie volledig was afgekoeld.
Heeft iemand een tip voor mij waar ik naar moet (laten) kijken om de temp hoger op te laten lopen? De spiralen zien er o.k. uit. Ik was zo blij met mijn oventje en nu kan ik niet verder. Wie oh wie heeft een goed advies?

10 antwoorden

  • Beste Marianne,

    Neem kontakt op met Ve-Ka in Dreumel.
    Zij hebben een eigen servicedienst voor de ovens

    Succes

    Hans
    beantwoord
  • HEb contact opgenomen en gehoord dat de oven niet gemaakt kan worden omdat het temperatuurafslagsysteem het begeven heeft. Wel kan er een aanpassing gemaakt worden door er een nieuw regelkastje aan te zetten. Prijs vanaf 200 euro tot......
    Wie heeft hier ervaring mee en kan me vertellen hoe ik dit het beste kan aanpakken?
    Bedankt in ieder geval voor de tip van VEKA dreumel. Een erg vriendelijke man met goede service, hij had notabene vakantie en wilde toch mij verder helpen!
    beantwoord
  • Het is maar net wat je allemaal wilt gaan maken.Het beste is natuurlijk er een nieuw kastje op te laten zetten, het goed kunnen regelen van de temperatuur is belangrijk.

    Wil je er echter geen geld voor uit geven;oude kastje er af -aardklemmen kopen bij de bouwmarkt en een geschikt(let op je wattage) electriciteitssnoer.Je verbindt je elementen met behulp van de klemmen aan het snoer en je stookt verder op het handje.Bak je ongeveer iedere keer dezelfde oven lading dan kun je
    je klokje er gelijk op zetten,ook kan je je temperatuur ongeveer zien aan de ovengloed. Primitief maar het is
    nog niks bij hoe ze in de derde wereld bakken of hoe het in het verleden ging, maar het nieuwe kastje is
    misschien ook weer kapot over een paar jaar.

    Wees erg voorzichtig met knutselen aan electriciteit;zorg voor aarding en isoleer goed.
    Vroeger werd gestookt met omvallende kegels om de eindtemperatuur te bepalen;kijk alleen met een lasbril
    in de gloed.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Dat lijkt me een goede tip. Er is een losse pyrometer(heet dat geloof ik) bij met zo'n draad en temp meter die je aan de zijkant er in steekt.
    Klopt het dan dat als ik de temperatuur afslag knop demonteer en daar de electriciteit op aansluit dat ik dan kan stoken? De standenknop kan ik dan nog steeds gebruiken?
    Lijkt me een prima plan eigenlijk. Ik zal straks er eens onder duiken en zien hoe het er uitziet bij de draden en aansluitingen. Hoop dat ik het zelf kan.
    beantwoord
  • De standenknop kan je niet meer gebruiken.Voordat je de zaak helemaal los gooit kijk je eerst hoe je elementen met elkaar verbonden zijn hier maak je een tekening van.Het kan namelijk zijn dat blijkt dat je
    ook de bedrading tussen de elementen moet vervangen evenals het hoofdsnoer ,de stekker en het
    stopcontakt.De bedrading van je elementen komt uiteindelijk uit in + en _.Hier komt je hoofdsnoer op.Zorg voor trekontlasting.Hoe je de oven nu moet aarden zou ik aan een electricien vragen,het lijkt mij dat dit op een waterleidingsbuis kan of op een radiator.Je zou ook eens moeten bedenken waar deze oven veilig komt te staan je bent je stroombeveiliging nl kwijt.Hoe wil je hem in/ uitschakelen?Zet hem op een aparte groep en schakel via je meterkast of schakel zo min mogelijk of via een tussenschakelaar/relais.
    Dit is een goedkope oplossing voor een bij -oven waarbij het werk het toelaat dat er geen grote(strikt
    meetbare) eisen aan het stooktraject worden gesteld.
    Als dit je hoofd oven is zou ik er een kastje op laten monteren.Wees voorzichtig en leg dit verhaal voor aan
    een handige kennis.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Het is gelukt. De bedrading is erg eenvoudig en door de temperatuurafslag knop te omzeilen kan ik zelfs de standenknop nog steeds gebruiken. Ik heb hem uitgeprobeert en het gaat prima!
    Nog even zoeken naar een manier om de oven sneller op warmte te krijgen en dan is hij helemaal goed. Vanaf 800 graden heeft hij veel tijd nodig, wel 6 uur voordat hij 1050 heeft bereikt en dat lijkt me wat veel.
    Ik zal eens op dit forum lezen of ik iets vind maar als je tips hebt, graag!
    Tot zover erg veel dank, ik ben 200 euro rijker door dit forum!
    Groet Marianne
    beantwoord
  • Zo te horen zijn je elementen ook niet alles meer .

    groeten Rob
    beantwoord
  • Als het mogelijk is moet je eens proberen een plek voor deze oven zo dicht mogelijk bij je meterkast te vinden.Houdt ook de snoerverbinding tussen de oven en de meterkast zo kort mogelijk.Maakt dit allemaal
    niet veel uit dan zal je nieuwe elementen bij Veka moeten bestellen.Bij aanschaf worden ze gratis
    gemonteerd.Kijk uit met het aanraken van een oven waarbij je omleidingen heb gemaakt als die in bedrijf
    is.Het is veiliger deze te schakelen vanuit een andere positie.
    Je kan ook de nieuwe elementen zelf monteren wat best nog een klusje is alles moet dan weer goed
    passen,voordeel is je hoeft niet te slepen met je oven.Zelf vervang ik altijd met de nieuwe elementen ook de rest van de bedrading en de stekker.

    succes Rob
    beantwoord
  • Los van dat geknoei met de bedrading etc.: is het wel een steengoed-oven? Gezien de lange stooktijd om slechts 1050 te halen...
    beantwoord
  • nee, aardewerkoven
    Maar de kant en klare glazuren vragen om een brand tussen de 1020 en 1080 graden.
    Intussen ga ik eerst maar eens op vakantie en zal daarna eens zien hoe ik het verder aan ga pakken.
    Bedankt allemaal voor jullie adviezen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.