ALGEMEEN > Diversen > IJzervijlsel in Gietklei

Hoi allemaal,

Voor een project ben ik aan het experimenteren om keramiek interactief te maken.
Nu wil ik graag gieten met een mengsel van gietklei en ijzervijlsel om te kijken of ik een gegoten object magnetisch kan maken.
Heeft iemand hier ervaring mee? Naar mijn idee kan het geen kwaad, maar wie weet ontploft de boel of zijn de gassen giftig???

Weet er iemand misschien ook voorbeelden van interactief keramiek? Kan er weinig over vinden.
Wil uiteindelijk een interactieve installatie make door onder andere ook gebruik te maken van elektronica en sensoren.

Hoor het graag en alvast bedankt voor het reageren!


6 antwoorden

  • Hallo Melissa,

    Ik heb ooit werk gezien in boeken of internet gezien van iemand die in /op een porceleinobject een elekctrisch schema had verwerkt wat bij aanraking licht gaf.Ik weet op dit moment niet wie de maker is.Mogelijk ben je die al zelf tegen gekomen tijdens je zoektocht.Ik probeer een en ander nog verder op te zoeken.Zodra ik meer weet meld ik me

    Helaas wat het ijzervijlsel betreft daar kan ik je geen antwoord op geven.

    groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hoi Sonja,
    Bedankt, die was ik nog niet tegengekomen! Ik ga er even naar Google'n.
    Groetjes, Melissa.
    beantwoord
  • Waarschijnlijk bedoel je het werk van Marjan van Aubel. Zij was winnaar van de DOEN | Materiaalprijs 2012 met een servies dat energie opwekt

    De DOEN | Materiaalprijs van € 15.000 is dit jaar toegekend aan Marjan van Aubel voor The Energy Collection. Een kleurrijk servies dat stroom opwekt die in de bijbehorende kast wordt opgeslagen, zodat er bijvoorbeeld een lampje kan branden. Het ontwerp maakt in één oogopslag duidelijk hoe de wereld er anders uit kan zien. Servies en kast kunnen voor iedereen nog zulke alledaagse gebruiksvoorwerpen zijn, deze variant is radicaal anders. Van Aubel toont juist in het dagelijks gebruik van The Energy Collection hoeveel vernieuwing er nog mogelijk is. www.marjanvanaubel.com
    mvg Yoka
    beantwoord
  • Dat servies is niet wat ik bedoel.Het waren objecten van porcelein,geen gebruiksgoed.
    Zoals beloofd ... zoek ik verder

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Hoi,
    Enige tijd geleden had ik een vraag geplaatst over ijzervijlsel door gietklei mengen... Inmiddels heb ik een paar kleine proefjes ermee gedaan. Misschien heeft iemand daar later nog wat aan, daarom post ik het even.
    Heb de ijzervijlsel in verschillende hoeveelheden door de gietklei gemengd, 25% 35% en 50%. Daarna biscuit op 1000 C en een stuk met transparant glazuur gebakken op 1065 C. Dit ging allemaal prima! Niks is ontploft of gebroken! ;-)
    Resultaat is erg mooi vind ik. Met glazuur wat minder mooi en waar het uiteindelijk om ging, vanaf 25% wordt het al magnetisch.
    Uiteindelijk overigens geen projecten kunnen vinden, buiten bovengenoemde, met interactief keramiek.
    Groetjes!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Milissa
    Fijn datj e de proefjes en bijlage met ons wil delen.

    Grtjs Jan
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.