ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Ruwe structuur in glazuur dat glad moet zijn

Goedendag,
Mijn aardwerk glazuur trekt zeer raar weg in een harde, ruwe textuur. Terwijl dit bij eerder stoken wel glad uitvloeide.
Zie de foto voor resultaat(ruw: niet gewenst, de gladde waren eerdere resultaten)
Klei is K150, buiscuit gestookt op 960 gr. Glazuurstook op 1060 graden, 20 min pendelen.
Wat zou ik eraan kunnen veranderen om tot een glad oppervlak te komen?
mvg, Sander
Bijlagen:

18 antwoorden

  • Hallo Lorier,

    Wat ik zie lijkt er op dat het glazuur een hoge oppervlaktespanning heeft (tijdens het glad branden). De neiging om samen te trekken is dus eigen aan de aard van het glazuur. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen ter voorkoming van dit euvel.
    -Allereerst dient de biscuit absoluut stofvrij te zijn; ik verwacht dat dit bij een staande vaas geen probleem is.
    -De glazuur dient voldoende lijm te bevatten. Wanneer een glazuur met lijm, nat aangemaakt, lang staat, kan de lijm door bacteriën worden afgebroken. Voeg wat extra lijm toe aan het natte glazuur en zeef dit opnieuw na ongeveer 10 minuten.
    -Breng de glazuur dunner aan.
    P.S. De schurft huid opnieuw of hoger stoken zal niet helpen vanwege de hoge oppervlakte spanning.
    Bij jou verwacht ik dat het een combinatie is van de tweede en de derde medicijn.
    Succes ermee
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Sander, dit glazuur mist wat kwarts. Ofwel op 1080°C + 20 min.pendelen, ofwel langzamer opstoken naar 1060°C + pendelen.
    Ik zou er 2 tot 5 % flint ( of kwarts ) aan toevoegen en stoken als je gewoon bent. Dit is zeker een fabrieksglazuur met een groot smeltbereik en je zit hier aan de ondergrens.
    beantwoord
  • Was je glazuur wel goed opgeroerd?
    voel na het oproeren eens op de bodem van je glazuur emmer of er geen ingredienten zijn blijven zitten en hard zijn geworden.

    Frans
    beantwoord
  • Deze situatie is mij ook bekend alleen ik heb dit andersom.Ik vind de "schurfhuid" wel mooi maar opgebracht op een werkstuk vloeide het glazuur egaal glanzend uit.Ik heb een kant en klaar glazuur gebruikt van school,bekend onder de naam P2028 .Dit glazuur is een midfire glazuur.De ervaring was dat het toch mooie resultaten geeft op een lagere temperatuur.Ik heb gestookt op 1050 zonder pendelen.Het glazuur was telkens "vers" aangemaakt met pehatine.Maar zoals gezegd,op een proefplaatje een schurfthuid en op het werkstuk een egaal glazuur.Persoonlijk denk ik dat de glazuurlaagdikte toch het verschil is geweest.
    beantwoord
  • Sonja, Hebben werkstuk en proefplaatje dezelfde tijd gehad om tot 1050°C te komen?
    beantwoord
  • Ja ,ik heb gestookt met hetzelfde programma
    beantwoord
  • Sonja, wil dit zeggen dat beide stoken over dezelfde tijd gelopen hebben ? M.a.w., was de stook met het proefplaatje korter in tijd dan de stook met het werkstuk ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Beide stoken hebben hetzelfde programma doorlopen,dus over dezelfde tijd.Het proefplaatje heeft geen korter programma doorgemaakt.Mijn oven werkt computergestuurd met ingeprogrammeerde programma's.
    Ben wel heel benieuwd.... het proefplaatje korter in tijd ?

    beantwoord
  • Sonja,
    Ik denk dat dit ook weer zo'n glazuur is waar een iets te weinig glasvormer in zit in relatie met Al²O³, wat steeds een lang stooktraject nodig heeft.Michel heeft het hier ook reeds over gehad. Er is een kantelpunt waarbij aan de ondergrens het glazuur niet voldoende tijd en temperatuur gehad heeft om zich ' te zetten '. Als de stooktijd er minder dan 7 uur over gedaan heeft is dit een aanwijzing. De glazuurdikte zal met dit type glazuur ook zeker een rol spelen. Vermoedelijk een ' en-en ' probleem.
    beantwoord
  • Ik had niet direct het lijstje van mijn stookcurve's bij de hand maar ik heb het nu wel even kunnen nakijken.De stookduur is inderdaad minder dan 7 uur geweest nl 6,5 uur
    beantwoord
  • Sonja, je zit hier duidelijk op een kantelpunt. Bij een glazuur met minder amfoteren zou dit misschien nog net lukken, maar niet met een lang-stooktraject-glazuur. Laat me eens iets weten na de volgende stook. Dit euvel doet zich hier meermaals voor en de resultaten zijn hierdoor zeer nuttig.
    beantwoord
  • Het kan wel eventjes duren.Bij een volgende 1050 stook zal ik twee proeven erbij doen ( dunner en dikker aangebracht glazuur).
    beantwoord
  • Hai Sonja,
    Doe er dan gelijk een proefje bij van het glazuur met 3 % calcium-boraat toegevoegd. Dat brengt het smeltpunt naar omlaag.
    met groet van Michel Kuipers
    beantwoord
  • Dat zal ik doen ,Michel.Ik zal de bevindingen doorgeven,ik zal proberen om ook foto's hier achter te laten( ben niet zo handig met die dingen,ben bovendien nog altijd niet zo gewend aan de nieuwe lay-out van het forum)
    beantwoord
  • Goed idee om aan calcium-boraat te denken Michel. Als er een tekort is aan zuurvormende oxiden ( bv.SiO² ), gaat het boraat-deel ageren als een zuur en gaat het calcuim-deel als trigger werken en het smelten bevorderen. Zeker doen Sonja.
    beantwoord
  • Dank voor alle antwoorden.
    ik heb later de spullen nog een keer gestookt op 1100 graden. Dus 40 graden meer en niet pendelen. Het resultaat is zeer goed, het glazuur is mooi uitgelopen.

    beantwoord
  • Leuk dit te vernemen. Maar wil je in het vervolg iets lager willen stoken zou je er 2 tot 3 % calciumboraat aan kunnen toevoegen zoals Michel reeds suggereerde. Enkele % flint kan ook gunstig werken.
    beantwoord
  • Ik heb de proeven inmiddels gedaan zowel met 3% calciumboraat als met het dun en dikker aanbrengen.Ze zijn goed versmolten dus geen "ruwe" structuur.Aan het stooktraject heb ik niets veranderd.
    Op de foto ziet men de proeven van de eerste stook in de bovenste rij,onderaan dik en dun aangebracht zonder toevoeging en aan de andere kant dik en dun met toevoeging.Geen ruwe structuur...

    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.