ALGEMEEN > Stoken > Hoe lepeltjes glazuren en stoken op steengoed temperatuur?

Ik heb misschien een hele rare vraag...Ik wil kleine lepeltjes maken en glazuren en stoken op 1240-1260 graden. Hoe kan ik deze het beste glazuren? Volgens mij kan (als ik het goed heb) steengoedglazuur niet op een triangel gezet worden, dus zou er een stukje/gedeelte van het lepeltje niet geglazuurd moeten worden....of zou dit juist wel kunnen?

2 antwoorden

  • Als je keramische triangels gebruikt is dat geen bezwaar Ilze.
    Metalen triangels vervormen op die temperatuur en gaan sproeien d.w.z. er laten kleine schilfertjes los en dat kan spikkels geven op geglazuurd steengoed.

    Frans
    beantwoord
  • Bij het krimpen tijdens de stook kan een smal objectje als een lepeltje tijdens de stoken er vanaf glijden. Misschien is het een idee de lepeltjes hangend te stoken. In Limoges zag ik dat zij de klassieke Chinese porseleinen lepels hangend stookten. Daartoe hadden zij speciale ovenplaten ontwikkeld met tapse gaten erin waar de lepels in werden gehangen. Het gedeelte van het lepeltje dat in het tapse gat hing werd er na de stook vanaf geslepen. Wellicht dat jij ook iets kan verzinnen om de lepeltjes in te hangen.
    Als je er voor kiest met triangels te werken heb je toch ook een soort krimp plaatjes nodig waar je drie enkele puntjes op plaats die met de plaat dan mee krimpen tijdens de stook.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.