ALGEMEEN > Ovens > berekenen lengte weerstandsdraad.

ik heb een oude Sevinkoven en wil hem weer opnieuw gaan inrichten. nu wil ik zelf de elementen maken en er zelf nieuwe elementen inzetten.
ik heb kanthal a1 draad met een doorsnede van 2,2 mm.
Al een hele tijd geleden gekocht. dit draad wil ik dus gebruiken.
de oven is 900x600x600mm binnensmaat en heb 3fasen stroom.
welke totale lengte draad moet ik hebben om te kunnen stoken op ongeveer 1300 graden C. Is hier een formule voor? kan iemand mij hiermee helpen?

9 antwoorden

  • Egbert, Dhr. Sevink was met zijn ovenconcept zijn tijd ver vooruit. De oven waar ik het over heb is de weerstanddraad niet spiraalsgewijs gewikkeld, maar in meandervorm. Hij gebruikte niet de klassieke A1 Kanthal, maar de toen pas ontwikkelde ' geherkristalliseerde A1 ' die het voordeel heeft niet of nauwelijks gaat uitzetten zoals de klassieke A1.
    Ik heb van jouw nog nodig:
    -Totaal vermogen in KWatt
    -Aantal elementen ( 3 of 6 ? )
    -Spiraal of meander.
    -Was 2,2 mm. de aanwezige draaddiam. in de oven of heb je toevallig nog 2,2 mm.in voorraad ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Het vermogen is 16,5 Kwatt, het plaatje is erafgeroest, dus niet meer aanwezig.
    Het aantal draadelementen die er oorspronkelijk in hebben gezeten zijn 24 stuks. 2 bodemelement, 2 wanden elk 5 en 2 wanden elk 6 elementen.elk element ongeveer 5 meter. totaal ongeveer 120 meter.
    doorsnede elementen 1,8 mm.
    Met meander bedoel je heen en weer(op en neer)
    Ik heb 2,2 in voorraad. Heb hier spiralen van gemaakt van 2,2 mm dikte. deze zijn ongeveer 10 meter per element. Heb er al wat ingezet. Het werkt wel maar ik weet niet of het goed is vandaar de vraag om hulp.
    beantwoord
  • Egbert, is dit 2 x 220 V of 3 x 220 V ( krachtstroom ) ?
    beantwoord
  • Egbert, Oorspronkelijke diam.draad 1,8 = 0,57 Ohm/m.
    De draad die je in voorraad hebt is 2,2 = 0,381 Ohm/m.
    Let wel dat de totale draadlengte praktisch gaat verdubbelen met gebruik van 2,2 diam.
    beantwoord
  • Lucien,

    3x220V. Kracht.

    Is het dan zo dat ik de oude vervangen kan door de nieuwe die 1x zo lang zijn? Oud element 5 meter, nieuw element 10 meter?
    Is het dan goed als ik de volgende berekening doe?
    Oude elementen= 120x0,57Ohm = 68,4Ohm
    Nieuwe elementen = 240 X0,381Ohm= 91,44Ohm.
    Dit is teveel?
    Moeten de nieuwe elementen dezelfde uitkomst hebben n.l. 68.4 Ohm?
    Dan kom ik uit op 7,5 meter per element.
    Maak ik een goede berekening?
    beantwoord
  • Egbert, gezien we het hebben over 3x220V moet de aanvoer een diam.hebben van 6mm x 3 + aarding. met zekeringen van min.28 Amp.

    Je hebt dus 3 deelstromen van elk 5500 Watt. ( samen 16,5 KWatt)
    1 deelstroom geeft 25 Amp.( Watt:Volt )
    1 deelstroom geeft 8,8 Ohm ( Volt:Amp )

    Als we een A1 Kanthal draaddiam. nemen van 2,2 mm. geeft dit
    8,8 : 0,381 Ohm/M = 23,1 m. per deelstroom ( totaal 3 x 23,1 m. zonder de uitgangdraad die je moet dubbelen )
    Als je een draaddiam. van 1,8 mm neemt, zal elke deelstroom 15,4 m bedragen ( zonder gedubbelde uiteinden )
    beantwoord
  • hoi Lucien,

    Je schrijft:"moet de aanvoer een diam. hebben van 6 mm x 3 + aard. met zekeringen van 25 Amp."
    wat is de aanvoer? en moet dit 6 mm zijn?
    Kun je uitleggen waarom de diam 6 mm moet zijn of zijn dit dingen die mij te boven gaan?
    de rest kan ik volgen.
    Nou heb ik al duidelijk gemaakt dat de oorspronkelijke elementen in meandervorm totaal een lengte hadden van ongeveer 120 meter.(120:24 = 5 meter per element)
    in de laatste regel van jou zeg je dat een deelstroom met een draaddiam. van 1,8mm 15,4 meter bedraagd en is dus 3 x 15,4m = 46,2m. dat is nogal een verschil met wat ik uitgerekend heb aan oude elementen nl 120 meter. Hoe kan dit? Is dit verklaarbaar?

    Lucien is het ook zo dat het voltage van 220 naar 230 is gegaan? Dan zou er toch een andere uitkomst zijn?

    beantwoord
  • Egbert, ik bedoel met aanvoer, de elektriciteitskabel. Deze moet met dit verbruik 3 + 1 , 6 mm diam. elk zijn met stoppen van 38 Amp.

    Ik heb de berekening gemaakt op basis van 16,5 KWatt. over 3 deelstromen ( 3 x 220 Volt ). De ' uitgangen ' zijn die delen van de weerstanddraad die vertrekken van waar deze de binnenzijde van de over verlaten, en dat is al gauw 30 cm en dubbel ( 60 cm totaal ). De deelstromen mag je nog opdelen. Dit maakt dat elk deel 2 ' uitgangen ' heeft,en je per deel toch moet rekenen op 120 cm.
    Hoe groter de weerstand-diameter, hoe langer de weerstand wordt. Vandaar dat 2,2 diam. meer lengte heeft dan 1,8 diam.
    beantwoord
  • Egbert, zo gauw je dit leest, kan je me jou bevindingen laten weten?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.