ALGEMEEN > Stoken > Tips om scheuren in dikke kleiplaat na biscuitstook te vookomen?

ik heb een paar keer een vrij dikke plaat klei, ongeveer 20-25 mm, diameter 35cm, goed laten drogen, maar bij de bisquitbrand zijn er 2 of 3 scheuren in gekomen. bovendien blijft de plaat niet goed vlak. zijn hier tips om problemen te voorkomen?

5 antwoorden

  • Hier zijn twee verschillende zaken aan de hand. De plaat trekt enerzijds krom (tijdens het drogen of tijdens het bakken?) en anderzijds ontstaan er scheuren tijdens het bakken.
    Allereerst het krom trekken. Als je een dergelijk dikke plaat klei wilt maken dien je daar een gechamotteerde klei voor te gebruiken van minstens 25% toevoeging cham. Als je een dergelijke kleiplaat maakt dien je het bovenvlak hetzelfde te behandelen als het ondervlak. Als je het ene vlak van de kleiplaat in één richting gladstrijkt dien je het andere vlak glad te strijken haaks op de richting van het ene vlak. Het drogen vraagt ook de nodige zorg. Droog vooral zo langzaam mogelijk. Ik doe dat tussen twee platen multiplex. Keer tussentijds het geheel inclusief de houtplaten om en verwissel daarbij de vochtige kant van de platen met de droge kant ervan. Het vocht in de klei zakt naar onderen. Voor een detrgelijke dikte van plaat reken ik meer dan een week droogtijd, van plastisch naar hard maar nog wel vochtig.
    Bij het stoken ben je waarschijnlijk te snel over de kwartssprong heen gegaan (573 graden) en lag de plaat waarschijnlijk direct op de ovenplaat. Zet de plaat op losse stukjes ovenplaat of dotjes klei. Scherm de buitenkant van de plaat af tegen directe straling van de spiralen. Van 520 naar 620 graden gebruik ik een stooktijd van 3 uur voor een dikte van 2,5 cm plaat. Dit geldt zowel voor het opstoken als het afkoelen.
    Ik hoop dat ik hiermee duidelijk genoeg ben geweest.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bij de gedegen informatie van Michel zou ik er ook nog aan willen toevoegen dat het prepareren van de plak zeer belangrijk is. Bij het uitkneden van het blok klei sla ik steeds de randen opnieuw naar het midden toe om reden dat men een buitenwaardse spanning heeft opgebouwd en die op deze wijze geneutraliseerd wordt. Snij de gewenste dikte met een draad of ' harp ' en niet-nooit met een kleiwals. Net om dezelfde reden waarom ik de randen opnieuw naar binnen toe sla. Zo kan men uit één blok verschillende plakken snijden en afdekken tijdens het werk. Verder behandelen zoals door Michel is aangegeven. (beschik je niet over multiplex kan 12mm.Gyproc of gipsplaat ook dienen)
    beantwoord
  • reuze bedankt voor deze reacties... ga hier rekening mee houden en flink door met proberen om het te krijgen zoals ik wil.
    beantwoord
  • Bedankt ook ik heb hier veel aan. Heb ook soms problemen met kromtrekken van een kleiplaat. Meer chamotte in de klei is voor mij een oplossing. Een vraag aan Lucien, hoe kan ik het beste een plak klei maken? Je raadt het gebruik van een wals af, maar ik rol ook vaak mijn kleiplakken uit met een houten ronde staaf. Geeft dat ook teveel spanning? Alvast bedankt.
    Kristine
    beantwoord
  • Kristine, met een kleiwals of een deegrol geeft een spanning op de kleiplak. Dit zal geen probleem zijn indien je die plakken gebruikt om een mal te vullen of gebogen vorm te construeren. Indien de plak vlak blijft gaat die inderdaad de neiging hebben krom te trekken of zelfs te barsten.
    Je maakt beter de kleiplakken met een harp. Van de goed doorknede klei maak je een blok ter grootte van de gewenste kleiplak. Klop in ieder geval de zijkanten van dit blok naar binnen toe om deze spanning bij het vormen van het blok te neutraliseren. Kijk uit naar een harp dat de gewenste dikte kan snijden. De harp wel goed verticaal houden. Snij nu met de gewenste stap het totale blok. De rest verwijderen ( bovenkant ). Met een spatel kan je de bovenkant van deze ' tegel ' glad strijken of deze plak tussen twee houtjes leggen die net 1 mm. dunner zijn en met een stevige lat met een scherpe kant gelijk strijken. Zo doe ik dit al jaren zonder probleem. Je hebt hier ook minder ruimte in het atelier voor nodig. De nog niet gebruikte plakken op elkaar laten liggen en afdekken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.