ALGEMEEN > Stoken > ongeglazuurde klei bakken

Ik heb stenen gemaakt van klei ingekleurd met oxides en pigmenten. Eerst op 950 gebakken daarna met geglazuurde stukken samen op 1260 (de stenen dus niet geglazuurd). De stenen die tegen elkaar aanlagen zijn hier en daar aan elkaar vast gebakken en dat ook aan de batwash van de ovenplaat. Het is niet dramatisch maar ik snap het niet goed. Zou het kunnen zijn dat de glazuren van de andere stukken daar iets mee hebben te maken?
Alvast hartelijk dank,
Inez

13 antwoorden

  • Inez, dit heeft in mindere mate te maken met de geglazuurde stukken in deze omgeving. Op 1260 °C is het mogelijk dat de gebruikte klei tegen het sinterpunt aan zit en dan nog mee versterkt door de gebruikte pigmenten (pigmenten zijn kleurvormende oxides die versmolten zijn met glasvormers). Deze klei kan men ook als glazuur gebruiken als men die maar hoog genoeg stookt. De eerste fase waar klei en glazuur (wat betreft samenstelling niet zoveel van elkaar verschilt) door gaat is het sinterpunt. Dit wil zeggen dat er reeds een versmelting/ verkleving is opgetreden. De volgende stap is de totale versmelting, en dat noemen we dan maar glazuur. De interactie tussen klei en gebruikte oxides en/of pigmenten maakt dat het oppervlak sneller gaat sinteren en daardoor verkleven. Het gebeurd ook dat op deze temperatuur sommige mineralen in de omliggende glazuren gaan verdampen en neerslaan op dit ongeglazuurd werk zoals we zien bij zoutglazuren-stook. Dit is zoals ik reeds aanstipte ook een mogelijke factor, maar van ondergeschikte oorzaak.
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie. Zou 1200 dan b.v. al laag genoeg zijn om niet te sinteren en toch een mooie kleur kunnen geven?(creaton 254 met koper, cobaltoxides en pigmenten)
    beantwoord
  • Inez, het is juist op dit sinterpunt dat men de mooiste resultaten bekomt. De stukken niet tegen elkaar leggen en/of op een triangel.Lager stoken kan ook, maar de kleuren zullen iets minder intens kunnen zijn. Waarom 1260°C ? Heb je al op lagere temp. proeven gemaakt ?
    beantwoord
  • Die 1260 was nodig voor de dingen die ik in dezelfde oven stookte.
    Dan denk ik inderdaad dat triangels de oplossing zal zijn want de kleuren zijn prachtig op 1260.
    Lucien, bedankt!
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Het gebruik van koper(-oxide, neem ik aan)en cobaltoxide zijn de kleurende oxiden die op 1260 graden zorgen voor extra sintering van de klei waar zij aan zijn toegevoegd. Deze werken smelt-/sinteringspunt verlagend; koperoxide het sterkst van de twee. Het gebruik van kleurpigmenten heeft wat dat betreft de voorkeur; de pigmenten die geschikt zijn voor gebruik boven de 1260 graden sinteren van zichzelf niet op die temeperatuur. Het stoken op 1200 graden zal wel beter zijn, maar dat is nog een onvoldoende oplossing.

    Er is nog een andere mogelijke oorzaak. Als de oven en de ovenplaten al wat ouder zijn zorgen die voor een zg 'sympathiebrand'. Tijdens het stoken komen gassen vrij die in de ovenplaten en de ovenwand trekken. Bij een stook op een hoge temperatuur komen die in de atmosfeer van de oven en slaan neer op het werk. Zijn er vroeger bijvoorbeeld loodhoudende glazuren in de oven gestookt dan geven die daarna een sympathiebrand.

    Maar gezien het vastbakken aan de batwash verwacht ik dat hier vooral de eerstgenoemde de oorzaak van het vastplakken is.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo, Michel,
    Sympathiebrand lijkt me geen optie want de oven is anderhalf jaar oud en bovendien gebruik ik nooit lood in de glazuren. Ben nu zoveel mogelijk aan het overschakelen op pigmenten en als ik het goed begrijp zou ik daar dus lager mee kunnen stoken mits het stookbereik lager reikt?
    Ik heb net de oven aangezet met proeven en stook zonder biscuitbak naar 1260. Er zit nu alleen ongeglazuurd werk in.
    De proeven staan op triangels.
    Wat is het toch spannend steeds!
    En Lucien bedankt voor de links, heb het even snel doorgesnuffeld en het bevestigt jouw eerdere verhaal lijkt me.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Hallo Inez,
    Als je gebruik maakt van kleurpigmenten, in plaats van kleurende oxides, hoef je niet lager te gaan stoken. Wel even controleren wat de maximale temperatuur is van het kleurpigment dat je wilt gebruiken. Op 1260 graden zullen de kleuren van de ingekleurde klei intenser zijn dan bij 1200 graden, omdat bij 1260 graden de steengoed klei meer sintert.

    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De kleuren worden dus met pigmenten ook mooier bij 1260? Ik had gehoopt dat je dan op de minimum temperatuur van de pigmenten zou kunnen stoken om dezelfde intensiteit van kleuren te krijgen maar die worden niet vermeld. Het sinteren van de klei is daarvoor dus toch nodig?
    Inez
    Eigenlijk heeft Lucien deze vraag al met zijn eerste antwoord beantwoord zie ik nu.
    beantwoord
  • Inez, pigmenten op zich worden niet mooier. Het hangt er van af waar je die in stopt. In een uitgesmolten glazuur gaan deze feller zijn dan in een engobe. Vandaar dat je in een engobe meer pigment nodig hebt. Engobe is net zoals klei. Hoe dichter je bij het sinterpunt komt, hoe feller de kleuren worden door smelting. Pigmenten zijn kleurvormende oxides ( met nog wat andere mineralen ) die al eens uitgesmolten zijn, dit in tegenstelling tot zuivere oxides die maar pas gaan kleuren nadat ze ook zijn uitgesmolten. Zet je nu een zuivere oxide op een scherf die nog niet aan zijn sinterpunt zit,komt die er gelijk ook weer af. Ofwel stop je wat fritte erbij om dit oxide te laten sinteren, ofwel stook je de scherf tot zijn sinterpunt en zal dit oxide ook mee sinteren op voorwaarde dat deze zeer dun is aangebracht. Wat de scherf niet raakt kan je er achteraf weer afwassen.
    beantwoord
  • Hallo Inez en Lucien,
    De allereerste vraag wordt met deze laatste reactie niet echt goed beantwoord. De stenen gaan aan elkaar kleven doordat deze door toevoeging van kleuroxide te veel gaan sinteren. Een toevoeging van kleurpigment ipv kleuroxide heeft dan de voorkeur om het verkleven te voorkomen. Ga je bij de kleurpigmenten extra fritte toevoegen, dan worden de kleuren wel intenser (bij engobe niet echt veel verschil) maar dat gaat er dan wel weer voor zorgen dat de klei meer gaat sinteren, dus gemakkelijker gaat vastkleven.

    met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, graag wil ik van jou wel nog wat opsteken i.v.m. kleurvormende oxides en pigmenten.

    met groet van www.ceraline.be
    beantwoord
  • Heb net de oven opengemaakt en dankzij deze discussie is het op 1260, op triangels gelukt. De kleuren zijn wat ik er van had verwacht, zijn op de foto wat flets helaas. Dus ik ben er blij mee. Het ging dus om klei ingekleurd met oxides.
    En heb weer veel bijgeleerd door deze discussie.
    Michel en Lucien, hartelijk dank.
    Groeten,
    Inez
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.