ALGEMEEN > Tegels - platen klei > gebroken tegel

Om gefrustreerd van te raken! De bisquit tegels waar ik het langst op schilder breken systematisch in twee. Ik dacht het probleem op te lossen door langer te drogen, maar het probleem blijft. Heeft iemand een oplossing? Bedankt alvast
Michael
gevraagd

10 antwoorden

  • Zijn ze niet te groot of te dun,hoe is de lengte/breedte verhouding?Heb je het met gekochte tegels ook?

    Rob
    beantwoord
  • ik heb onlangs een programma op tv gezien over een tegelbedrijf in Makkum of Workum die veel aan reparaties van oude tegeltjes doen. Misschien hebben die wat tips over de manier van repareren.
    verder las ik in een boek dat je een hele hoop talk bij de klei kan doen om de tegel sterker te maken. volgens het boek zelfs tot 90 % maar dat lijkt mij wat overdreven. Het zou helpen tegen scheuren en kromtrekken. Ik heb er geen ervaring mee.
    beantwoord
  • Ik maak ze meestal zelf, vierkant 15/15 ca 70 mm dik en normaal is er geen probleem. Alleen als ik er lang op schilder breken ze. Misschien ligt het aan het mengen van de oxyden die in de bisquit tegel sijpelen.
    Het probleem stel zich soms met geglazuurde gekochte tegels. Ik geef ze een grondlaag van tin glazuur bovenop de industriele glazuur dat is makkelijker om op te schilderen maar soms breken ze.
    beantwoord
  • UIt ervaring merk ik da de scheuren bijna altijd te wijten zijn aan een te korte droogtijd na de beschildering van de tegel en soms ook aan een slechte positie in de oven d.w.z. te ver uit het centrum van de oven.
    beantwoord
  • Deze maat zou niet zo veel problemen moeten geven.Het is boven in deze draad ook al aan gegeven door Jaap een combinatie van chamotte en langzaam opstoken voorkomt problemen.Het drogen moet niet alleen langer zijn maar ook langzamer,een tegel met veel grove chamotte is snel droog liggende op de tocht.Maar dat is niet de bedoeling ,voor grotere tegels is het nodig een voorziening te bouwen(droogkast)waar je de mate van ventilatie kan controleren en de luchtvochtigheid.Zit er eenmaal een scheur in de tegel hoe klein en onzichtbaar ook ten gevolge van verkeerd drogen na de eerste keer bakken, zal deze scheur de eigenschap hebben groter te worden bij elke keer dat je de tegel opnieuw bakt;snel opstoken en weinig chamotte verergeren dit effect nog,en de tegel gaat doormidden.
    Probeer eens de k130 klei van vingerling en zorg dan dat de bovenkant mooi glad is zonder putjes en
    steentjes zodat je geen last heb van onregelmatigheden bij het schilderen(of dompel/schilder er een witte
    engobe overheen zodat de tegel een gladde huid heeft en nog mooi wit bakt).Deze klei in niet te grote
    tegelmaat is zonder voorziening te drogen aan de lucht maar vermijd een plek met veel luchtverplaatsing.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Bedankt Rob, ja ik denk dat een grondlaag op biscuit het breukrisico zal verkleinen (met majolica heb ik het probleem niet). Wel jammer want een schildering op biscuit is bijzonder).
    beantwoord
  • De k130 is een erg grove klei je brengt de engobe dan aan in een leerhard stadium voor een wat fijner uiterlijk/schildergrond.K123 is wat fijner met minder chamotte maar de buitenhuid is makkelijker glad te krijgen.Het merk maakt trouwens niet zoveel uit,je moet op de hoeveelheid en de groote van de chamotte korrel letten.
    beantwoord
  • Rob, je slaat de spijker! mijn gebroken tegels blijken inderdaad van 25% (hoeveelheid) en 0.5mm max dikte. Ik gebruik Fuchs, best tevreden ben ik met 25% max 1mm ( 40%-1.5% is te grof voor schilderen).
    Een moeilijke vraag, ik heb ooit eens witte klei gehad die gebakken een licht ivoor rozige toon kreeg bij normale temperatuur (geen zalmkleur). Enig idee?
    Groetjes
    Michael
    beantwoord
  • Er kunnen altijd wel omstandigheden zijn waardoor lichte verkleuringen ontstaan of het ene merk/type klei
    geeft een iets ander resultaat als het andere.Het is dan een kwestie van smaak om voor een bepaalde klei
    te kiezen als het effect ook herhaalbaar blijkt te zijn.Als je wilt beginnen met schilderen op een licht
    gekleurde ondergrond denk ik toch weer aan een engobe.Ook gietklei is aan te kleuren.Je gaat je tegels
    dan gieten.In je recept kan je behoorlijk wat grove chamotte kwijt en je oppervlak blijft vrij van steentjes want het gips zuigt het steentje niet aan.Zelf heb ik een voorkeur voor hoger biscuit bakken zodat de scherf
    minder zuigt bij het schilderen.

    Groeten Rob
    beantwoord
  • Over de K130 en de K123 nog -zie ook het artikel van Hans Meeuwsen;Re:gewalkte klei bewaren.
    Homogene klei bespaart je scheuren en kromtrekken.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.