ALGEMEEN > Tegels - platen klei > gebroken tegel

Om gefrustreerd van te raken! De bisquit tegels waar ik het langst op schilder breken systematisch in twee. Ik dacht het probleem op te lossen door langer te drogen, maar het probleem blijft. Heeft iemand een oplossing? Bedankt alvast
Michael
gevraagd

10 antwoorden

  • Zijn ze niet te groot of te dun,hoe is de lengte/breedte verhouding?Heb je het met gekochte tegels ook?

    Rob
    beantwoord
  • ik heb onlangs een programma op tv gezien over een tegelbedrijf in Makkum of Workum die veel aan reparaties van oude tegeltjes doen. Misschien hebben die wat tips over de manier van repareren.
    verder las ik in een boek dat je een hele hoop talk bij de klei kan doen om de tegel sterker te maken. volgens het boek zelfs tot 90 % maar dat lijkt mij wat overdreven. Het zou helpen tegen scheuren en kromtrekken. Ik heb er geen ervaring mee.
    beantwoord
  • Ik maak ze meestal zelf, vierkant 15/15 ca 70 mm dik en normaal is er geen probleem. Alleen als ik er lang op schilder breken ze. Misschien ligt het aan het mengen van de oxyden die in de bisquit tegel sijpelen.
    Het probleem stel zich soms met geglazuurde gekochte tegels. Ik geef ze een grondlaag van tin glazuur bovenop de industriele glazuur dat is makkelijker om op te schilderen maar soms breken ze.
    beantwoord
  • UIt ervaring merk ik da de scheuren bijna altijd te wijten zijn aan een te korte droogtijd na de beschildering van de tegel en soms ook aan een slechte positie in de oven d.w.z. te ver uit het centrum van de oven.
    beantwoord