ALGEMEEN > Stoken > ontluchten

Ik heb een torso gemaakt die geheel dicht is. Heb wel 2 gaten; appelboor grootte, gemaakt in de bodem van de ‘benen’. Kan de tors zonder triangels op de ovenplaat geplaatst worden voor de biscuit stook? Heeft de ovenplaat ook een doorluchtingsfunctie? Lijkt een onlogische vraag, maar wil toch graag hierin duidelijkheid, het oven gebeuren is elders en dan kan ik dit doorgeven.Dank voor het antwoord.
vr groet, truus w.
Bijlagen:

9 antwoorden

  • Het gaat om een plaat klei van hetzelfde materiaal als de torso. Vooral wanneer de torso zwaar is, is een krimpplaat belangrijk. Bij de biscuitstook zal de torso een beetje krimpen en bij een stook op hogere temperatuur zal dat ook gebeuren. Gebruik geen triangels want die staan geen verschuiving toe. Strooi aluminiumoxide of zand onder de krimpplaat en evt een dun laagje op de bovenkant ervan. Better safe than sorry.Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Geen probleem Truus. Mag zo op de ovenplaat. Opgesloten lucht gaat uitzetten, maar kan ontsnappen via de onderkant, zelfs indien je er geen haar tussen krijgt.
    beantwoord
  • Dank je hartelijk Lucien, een hele geruststelling.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Ontluchten hoeft niet perse, op voorwaarde dat je langzaam droogstookt. Maar wel even nog dit als opmerking. Wanneer een object op twee punten rust is het voor de klei wat lastig om mee te krimpen. Dan kan er daardoor een scheur ontstaan tussen de benen (ging ook fout bij de schepping). Om zeker te zijn dat jou dit niet overkomt is het raadzaam een plaat klei onder de twee benen te plaatsen, zodat deze mee kunnen krimpen tijdens de stook.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Michel, maar wanneer ik dan de twee benen op triangels plaats zal het toch goed gaan? En ik laat het werkstuk zeker 4 weken te drogen staan. Heb je de foto van de tors gezien?
    Wat bedoel je met een plaat klei, moet ik van hetzelfde klei als de tors een bodemplaat in de grootte van de omtrek van de 2 benen maken? Deze ook goed laten drogen en dan als plaat klei plaatsen onder de benen? Ik vind dit geen moeite hoor als ik hiermee op safe stook. En de plaat kan ik altijd nog weer gebruiken! Wil je hierop nog even een reactie geven? Dank voor je meedenken.
    Nog even dit; die plaat klei moet ik die tevoren biscuit stoken of juist niet?
    dag, truus w.
    beantwoord
  • Truus, Michel maakt zich zorgen dat door het krimpen tijdens de bisquit-stook er een barstje zou kunnen optreden tussen de beide steunbenen indien deze teveel grip op de ovenplaat zouden hebben. Strooi een laagje kaolien onder de beide steunbenen, zodat er door de ovenplaat geen weerstand meer kan ontstaan. Triangels zijn niet nodig. In de bisquit-stook is wit zand of kwarts ook al voldoende.
    beantwoord
  • Lucien, ik zal er op toezien dat er een laagje kaolien onder komt, heb deze in huis, dus kan ik het mooi meenemen naar het stookadres.
    Je merkt dat ik erg voorzichtig ben, of tewel ik werk graag nauwkeurig.
    Beiden dank voor het meedenken.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Truus, als keramiste moet je voorzichtig te werk gaan en steeds zeer nauwkeurig. We kunnen er niet zomaar een likje verf over zetten bij een uitschuiver. :-)
    beantwoord
  • Lucien en Michel, beide dank voor jullie advies, ik heb jullie raad samengevoegd en het is goed verlopen.
    Ik heb de tors afgewerkt door in te wassen met mangaanoxide en daarover een transparant glazuur.
    Opvallend zoals het mangaan in actie komt met het glazuur. Ik wist dat dit zou kunnen gebeuren; bij meer zichtbare c.q. duidelijkheid van het mangaan had ik deze als 2de stook eerst `moeten` inbakken. En daarna glazuren.
    Maar het is goed zo!
    vr groet,
    truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.