ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > reeds geglazuurd werk opnieuw glazuren

Ik heb een object reeds geglazuurd en afgebakken. Helaas staat de kleur me niet aan. Kan ik dit opnieuw van een andere voorzien.
Er zit nu oa appelgroen en roze op. Ik wil het graag wit hebben. Gaat dat eventueel doorschijnen?

5 antwoorden

  • Dag Tineke,
    Laatst heb ik dit eens gedaan met een te donker blauw geworden object. Een tip opvolgend spoot ik er eerst haarlak tegen aan ter voorkoming van druipen van glazuur (haarlak dun aanbrengen, en goed laten drogen) toen een laag lichtbruine glazuur, laten drogen, nog een laag haarlak (drogen) en de tweede laag glazuur. Het was niet mijn doel de kleur dekkend te veranderen, maar lichter te maken. Dat lichter maken is prima gelukt.
    Wat ook schijnt te kunnen, is je object in een keukenoven opwarmen en dan de gewenste kleur er op spuiten. Door de warmte droogt de glazuur snel en blijft deze op de plek zitten in plaats van af te druipen. Maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
    mvg Liset
    beantwoord
  • Dag Tineke en Liset,
    Leuke tip van die haarlak! Wat wij doen is met een verfstripper de glazuur droog blazen en dan weer een nieuwe laag erop spuiten. Meestal breng ik 3 nieuwe lagen op de oude glazuurlaag om toch zeker te zijn dat het goed dekt. Je werk in de elektrische oven plaatsen en dan opwarmen tot 100 °C werkt ook.
    beantwoord
  • Tineke, maar wordt het uiteindelijke doel ook bereikt? Wordt wit ook wit met een onderlaag van glazuur die appelgroen en roze is, na een nieuwe witte aangebrachte glazuur. Ik heb daar mijn twijfels over. Het roze zou goed kunnen gaan maar het appelgroen? Ben benieuwd naar het resultaat. En naar antwoorden van anderen met deze ervaring.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hoi Truus,
    Ben inderdaad ook bang dat ik de kleur niet helemaal wit krijg. Ik hoop dat iemand daar ervaring in heeft.
    beantwoord
  • Hallo Jettina,
    Ik ben aan het lezen op het forum, en zo ook langs jouw vraag ,nu zou ik graag weten of het gelukt is, het appelgroen naar wit te glazuren.
    Ben benieuwd. Al is het een ½ jaar verder.
    Groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.