ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > loopglazuren

Heb scheve objecten gemaakt van zwartbakkende steengoedklei en wil daar glazuur van af laten druipen. Voor ik met proeven begin deze vraag. Kan ik volstaan met heel dik glazuren (keramisch vilt op de ovenplaat)of moet ik componenten van het glazuur weglaten of toevoegen?
Recept:
cornish stone 28
kwarts 20
dolomiet 18
krijt 16
porseleinaarde 12
beenderas 4
tinoxide 2
+ kopercarbonaat 1
op 1260
Alvast hartelijk dank.
Inez

22 antwoorden

  • Inez, indien dit glazuur niet voldoende zou aflopen, zo te zien de porseleinaarde ( kaolien ) weglaten.
    ( 1 kopercarbonaat lijkt me zeer gering )
    Nog een typische loopglazuur voor deze temperatuur:
    Kali veldspaat 52
    Kwarts 15
    Lithiumfosfaat 15
    Talk 10
    Kaolien 8
    beantwoord
  • Hallo Lucien, ik zal beginnen met 1 deel kopercarbonaat en ook daarmee opklimmen.
    Kan ik ook kopercarbonaat toevoegen aan jouw recept?
    Flink dik glazuren zal wel een beter effect nog geven
    of heeft dat geen zin? Ik zou zo mooi vinden als er echt druppels aan zouden komen hangen. Zal wel veel uitproberen betekenen.
    groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, je kan er eender welke kleurvormer aan toevoegen, ook aan jouw recept. Voldoende dik glazuren is zeker een must. De bodem en 1 cm erboven rijkelijk insmeren met kaolien tegen het druipen. Aan de rand van deze beschermlaag zal zich een druipneus vormen. Bij druipglazuren is Rutiel ook vaak gebruikt en kan je i.p.v. kwarts invoeren
    beantwoord
  • Lucien: als ik bovenstaand recept wil gaan uitvoeren op 1200 graden, wat moet ik dan veranderen aan het recept?
    Graag zie ik je reaktie tegemoet,

    groeten Ginie
    beantwoord
  • Lithiumfosfaat lichtjes verhogen ( 1 - 2% )en in tweede fase ook kaolien verlagen met enkele %
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, Het is me niet duidelijk wat jij bedoelt met de bodem en 1 cm erboven insmeren met kaolien. Wil je zeggen dat ik eerst het werk moet insmeren met kaolien zodat zich daarachter een "druipneus" zich zal vormen?
    Kan keramisch vilt volstaan voor de bescherming van de ovenplaat?
    En kan ik rutiel in dezelfde verhouding gebruiken als kwarts?
    Wat een vragen weer!
    groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez, bij druipglazuren alsook kristalglazuren is het aan te raden de bodem en de zijkant ( +/- 1 cm ) met kaolien in te smeren, dit om het verkleven aan de bodem te tegen te gaan. Een extra viltje onder het werkstuk is prima, maar niet altijd voldoende. De ovenplaten extra voorzien van een laag kaolien. Rutiel zal ongeveer het Kwarts vervangen. Indien je het effect door het aanwezige ijzeroxide niet wenst kan je ook zuiver Titaanoxide gebruiken. Een hele rits aan proefplaatjes niet ?
    beantwoord
  • Het is me helemaal duidelijk. Ik ben voorlopig even van de straat.
    Ontzettend bedankt want ik vond het in geen enkel boek.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Voor zulke zaken kan je dan hier weer goed terecht Inez. :-)
    Zolang je maar niet komt aanzetten met de vraag of men hier ook een cursus glazuren-berekenen kan volgen. Dat zit iets meer complex in elkaar. Met dank voor je begrip. :-) ;-)
    beantwoord
  • Nee, ik heb het begrepen, ik ben gedoemd om proefondervindelijk te leren de rest van mijn leven.
    Ook best leuk, hoor!
    beantwoord
  • Inez, ik denk dat je me niet begrepen hebt hoor. Deze toespeling was helemaal niet naar jou gericht. Ik heb vandaag nog antwoord op andere vragen gegeven. Dan ga je dit wel door hebben. Dit forum is er net om problemen i.v.m. keramiek op te lossen. Altijd welkom.
    beantwoord
  • Ik heb je heel goed begrepen Lucien, maar ik zie niet meer gebeuren dat ik me nog bezig ga houden met glazuurberekeningen (te groots). Dus blijft er naast boeken en dit geweldige forum alleen veel proeven maken over, toch? En daar heb ik veel plezier in.
    Bedankt voor je uitgebreide antwoorden steeds!
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Daarom net dat ik glazuurberekenen vernoemde en is uiteraard te uitgebreid om hier even uit de doeken te doen. Maar hier sijpelt genoeg binnen om dezelfde kennis te vergaren ( als je alles wat je aanspreekt maar in je rode boekje noteert, of in dit bos de juiste boom niet meer vindt :-) ).
    beantwoord
  • Met een glazuurberekenprogramma en een boek kom je een heel eind Inez.
    Geert Theunissen heeft een glazuurprogramma compleet met boet op zijn site staan .
    Om te beginnen is dat best wel goed.

    Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor je antwoord Lucien!
    Kan ik ook lithiumcarbonaat gebruiken i.p.v. fosfaat?

    Groeten Ginie
    beantwoord
  • Ja, maar dan gaat het iets minder vloeien. In dit geval wat meer Lithium toevoegen.
    beantwoord
  • Frans, ik heb al vaak de site van Geert Theunissen geraadpleegd maar het blijft een hele toer.
    Bedankt voor je aanvulling.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez je zegt: ik ben gedoemd om proefondervindelijk te leren.
    Jammer Vindt je het niet boeiend om op die manier iets te leren
    Grtjs
    beantwoord
  • Juist heel spannend! Jij hebt daar trouwens ook iets fantasierijks.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Misschien is het ook spannend om verder te bouwen op wat men al weet. Dit noemen ze evolutie. Waarom opnieuw het vuur uitvinden ?
    beantwoord
  • Is het vuur uitgevonden ?
    Grtjs
    beantwoord
  • Hoe je dit zelf kan maken ja. De volgende stap was hoe je water kunt opwarmen. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.