ALGEMEEN > Kleien voor beginners > engobe aanmaken

kan iemand mij misschien stap voor stap uitleggen hoe je van je eigen klei engobe aanmaakt?
groetjes,
marlies

5 antwoorden

  • Marlies,

    Engobe is kleislib met oxides of pigmenten.
    1 van de manieren om het zelf te maken is deze:
    - Van de klei die je wilt gaan gebruiken laat je een deel uitdrogen.
    - Dat vermaal je tot poeder.
    - Dan door een 80 mesh zeef halen (80 mazen per inch).
    - Dan doe je er je oxides of pigmenten bij.
    - Goed mengen.
    - Water er bij.
    - Maak je object.
    - Laat het leerhard worden.
    - Doe je engobe er op.

    Laten drogen. En bakken.
    Hopelijk kun je nu gaan experimenteren.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Daar is reeds heel wat literatuur over op na te slaan. Je moet maar eens de bib. langs gaan. Er is zoveel variatie in soorten en toepassingen dat deze data hier moeilijk te plaatsen is.
    beantwoord
  • Marlies, onder het trefwoord; Algemeen > Glazuur - algemeen >, vindt je enige informatie op je vraag.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Dag Marlies
    Zoals Lucien zegt , er zijn zoveel varianten dat het echt de moeite is om daar even verder op te googelen.
    Maar je kan alvast hiermee starten:
    1* Engobes om op lederharde klei te zetten maak je mat kleipoeder + de oxides-combintie die de gewenste kleur zal geven.
    2* een engobe om toe te passen op biscuit gebakken scherven moet wel even anders en hier een receptje:
    klei 41,2 %
    kaliveldspaat 19,4 %
    kwarts 23,8 %
    kaolien 12,9 %
    natrium carbonaat 2,7 %
    daar dan ook weer de nodige oxides-combintie die de gewenste kleur zal geven aan toevoegen.

    Een tip voor een boek,(frans)is bvb: engobes et autres revetements argileux en ceramique

    www.revue-ceramique-verre.com/.../Engobes.html

    Maar er zijn er voor elk-wat-wils in alle talen.
    mvg,
    mjk
    Bijlagen:
    beantwoord
  • hartelijk dank voor jullie reacties.
    de reden dat ik de vraag zo open heb gesteld is dat ik een aantal keren engobe-proefjes heb gemaakt en altijd tegen hetzelfde probleem aan loop, nml. dat er in de gebakken engobe klontjes zitten en ik dus geen gladde huid krijg.
    Ik gebruik inderdaad gemalen eigen klei, die ik vermeng met de oxides en soms wat kalk, die ik aanbreng op leerharde klei.
    Nu maak ik de engobe altijd eerst aan met pehatine en dan ga ik hem pas zeven door een 80 mesh zeef.
    Uit de reactie van jou Liset, begrijp ik dat het probleem kan zijn dat ik het na het aanmaken zeef en niet in droge toestand.
    Ik vermoed dat het misschien ook nodig is om de klei een tijd lang te laten "weken" voor ik hem zeef?
    Hoe denken jullie hierover?
    Wat doe ik verkeerd???

    groetjes,
    marlies
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.