ALGEMEEN > Terra sigillata > Terra sigillata houdt niet op scherf

Ik wil terra sigillata over mijn gepolijste stukken gieten, maar deze zijn zo glad dat de terra sigillata eraf loopt.
Hoe kan ik dat oplossen?
Danku

6 antwoorden

  • hai Mieke,
    Jouw vraag roept bij mij weer een vraag op. Waarom eerst polijsten en dan terra sigillata op je werkstuk doen? Wat ik geleerd heb over terra , is dit gebruiken op ongebakken klei en dan polijsten. Gr Jeltje

    ha Mieke,
    Ik schreef net bovenstaande en sloot af en zag toen de vraag van Edmond Raymaekers over terra sigillata, zie een paar vragen eerder bij deze rubriek, misschien vind je daar je antwoord op je vraag. Gr Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje,
    Een pottenbakker waar ik cursus volgde polijst zijn stukken voor er terra sigillata op te zetten, daarna worden ze nog opgewreven.
    Ik had de vorige vraag ook reeds gelezen, maar daar ging het om porselein en kon de oorzaak daar liggen.
    Ik vrees dat ik ofwel telang gepolijst heb (spiegelglad) ofwel te dik heb aangebracht omdat ik dompelde.
    Mieke
    beantwoord
  • Mieke, Ik polijst mijn stukken altijd alvorens er terra sigillata op te gieten. Mijn stukken zijn steeds goed droog alvorens ik er een dunne laag overgiet, laat even intrekken en herhaal nog twee maal. Dan laat ik weer even drogen en wrijf dan op met een zachte doek of plastiek. Zo lukt het bij mij wonderwel.
    Leona
    ps: Is de terra sigillata wel waterachtig (dun) genoeg?
    beantwoord
  • mieke,
    T.S. wordt altijd aangebracht op ongebakken goed en maak je geen zorgen over het polijsten, want hoe beter dit gebeurt, hoe mooier de glans.
    het probleem bij jou is zonder twijfel dat je T.S. te dik is, doe er nog een beetje waterglas (hexametafosfaat) of wat calgon voor de wasmachine en laat bezinken, daarna terug de dunne vloeistof hevelen .
    ik dompel altijd mijn stukken omdat ik een zeer grote kuip T.S. maak en als het niet anders kan (te grote stukken) dan spuit ik drie lagen.
    als je nog vragen hebt ..........
    jean
    beantwoord
  • Beste Leona ik ga tewerk zoals je beschrijft maar ik heb een probleem als ik naked raku maak. Als de resist slib eraf komt zijn er plaatsen waar de terra sigillata agfgepeld is. Weet er misschien iemand de reden daarvan? Christiane
    beantwoord
  • Christiane,
    Ik denk dat hier een spraakverwarring ingeslopen is. Terra sigillata wil zeggen; verzegelde aarde. Er zijn twee manieren om de klei te 'verzegelen'. Bij gebruik van fijnkorrelige draaiklei kan u in lederharde toestand de klei ( zonder extra laagje ) polijsten ( met een kei, een lepel e.d.) Dit wordt meestal gedaan bij rookstook ( Gubbio Italiƫ ). Een tweede manier is op de lederharde klei ( op het ogenblik dat de pot verhandelbaar is ) met een laagje slib overgieten, eventueel in laagjes. Deze slib, eens lederhard, polijsten met een plastiek-folie, lepel of kei. Tjok Dessauvage gebruikt hiervoor het plastiekfolie-gedeelte van verpakking fijne vleeswaren. Bereiding van dit slib is reeds goed besproken in vorige postings. Uiteraard kan u dit ook rookstoken, maar niet geschikt voor naked raku. Daarvoor is de eerste methode veiliger.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.