ALGEMEEN > Glas > Glasgruis smelttemperatuur

Weet iemand de juiste temperatuur om glasgruis echt gesmolten te krijgen? Het is normaal glasgruis uit de recycling van verpakkingsglas (denk ik)
Ik bak het nu op 900 en dan smelt t wel aan elkaar vast, maar daar blijft t bij. Moeten er smeltmiddelen aan worden toegevoegd?
gevraagd

11 antwoorden

  • Dag Ida,
    Als je even googled op smelttemperatuur van glas dan vind je o.a. deze wiki pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Glas

    Het blijkt dat gewoon glas bij 600 graden Celsius smelt. Maar naarmate er een hoger percentage silica (? =silicium misschien ) in zit stijgt deze smeltemperatuur.

    Als je niet weet wat voor glas je hebt is uitproberen misschien de beste optie.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ida, Potterycraft heeft gemalen glas in zijn collectie onder nr. P 3446 ( Glass cullet )

    digitalfire.com/.../glass_cullet_810.html

    Dit kan je als een fritte beschouwen met een zeer laag aluminiumgehalte. Als ik het me goed herinner zit het smeltpunt rond 950°C. We hebben het hier dan wel over fijn poeder, maar gelijk met transparant verpakkingsglas. Je zit dus nog 50°C te laag.
    beantwoord
  • dank voor jullie antwoorden. Natuurlijk had ik al wel gegoogled, maar niets/ bijna niets gevonden over glasgruis. Lucien: Ik ben inderdaad naar 1050 gegaan met stoken. Het grappige is dat ik het in een 'zandmal' gestookte glasgruis nu helder heb, terwijl die ik op een keramisch doek heb gesmolten wit blijft. Ik denk aan twee opties: of t keramisch doek, wat ik het meest waarschijnlijk acht, of de glazuur die ik erop heb gedaan (steengoedglazuur blauw) maar dan lijkt t me waarschijnlijker als ie niet overal opaak wit werd. Ik doe er 2 foto's bij om t te laten zien. Mochten er mensen zijn die dit snappen, dan lees ik t graag. groet Ida
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ida, ( mooie werk ! )
    Ik denk dat het een en-en situatie is. Enerzijds gaat het glas als ondergrond het smeltpunt van het glasmeel niet verstoren, anderzijds zit je met een ' keramische ondergrond ' wat smelttraject - verlengend gaat werken door het hoog aluminiumgehalte in het doek - en - het steengoedglazuur wat nog niet is uitgesmolten op deze temperatuur en nog in zijn engobe-fase zit. Een glazuur met lager smeltpunt zal reeds volstaan om alles transparanter te maken.
    beantwoord
  • Dag Lucien. Dank voor je uitgebreide reacties en compliment. De website die je me stuurde was trouwens ook waardevol.
    Maar de glazuur is dus wel uitgesmolten en opgegaan in het glas. ik snap alleen niet wat je bedoelt met de engobe-fase.
    Ik kan me in elk geval wel voorstellen dat de aluminium veel doet.

    Ik ben dus nu een oven aan het stoken waarbij ik glasgruis in doek heb gedaan, in een zandmal, in een zandmal met seperator eroverheen en in sommige wel en andere weer geen glazuur. Ook heb ik nu een andere glazuur toegevoegd.
    Ik denk dat in de seperator ook wel aluminium zal zitten?

    Ik hou je op de hoogte wat eruit komt...
    groet Ida
    beantwoord
  • Ida, met de ' engobe- fase ' van een glazuur bedoel ik eigenlijk het verwekingspunt ( E.T.°C )van een glazuur en nog niet is uitgesmolten ( alle mineralen opgenomen in de smelt ).
    Je zal ook wel gemerkt hebben dat de formule voor glaspoeder ( link site ) zeer weinig Al²O³ bevat en daardoor het smelttraject voor glas zeer kort is. Het keramische doek en het glazuur zijn hierdoor wat langzamer ( schildpad en haas ) en dan krijg je dit opaak-wollig effect ( wel mooi ).
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    beantwoord
  • Een beetje borax poeder over het glas wil het ook nog wel eens wat helderder maken.
    beantwoord
  • Ida, als je nu eens een mal maakt van een mengsel van 2x gips, 2x chamotte (fijn), en 1x flint, daarin het glasgruis en branden op ong. 750 graden....
    beantwoord
  • ik ga t proberen...
    mijn laatste experimenten zijn niet gelukt. Het enige wat goed gelukt is, is de glazuur. De steengoedglazuur smelt echt mooi met het glas samen. ik zal probere er een foto van te maken, want een van mijn mallen is kapotgescheurd omdat het glas aan de zijwand plakte. ik had t zand niet ver genoeg door laten lopen.
    Nu geen enkel glaslichaam transparant...
    ik ga t nog verder uitpuzzelen

    dank voor al t meedenken
    idA
    beantwoord
  • Hoi, ik ben zelf ook bezig met een manier om producten te recyclen. Ik wil iets proberen met glas maar heb dan ook onder andere de smelt temperatuur nodig. Het glas dat ik heb kan ik kopen op 600 Mu, ik wil het smelten op 900 graden maar weet niet hoe lang ik het ongeveer in de oven moet plaatsen, iemand tips?
    beantwoord
  • Ik heb van een glaskunstenaar het antwoord gekregen dat glas smelt bij een temperatuur van 8oo°, heb zelf een aardewerk bakje met glas bedekt en deze vanwege het glazuur erover gestookt op 1050°.Normaal stooktraject. Het glas is mooi uitgesmolten.
    Belangrijk is dat het glas geen synthetische stoffen bevat, dus zo zuiver mogelijk glas.
    groet, Truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.