ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Biscuitlijm-minimale temperatuur?

Ik wil een breuk in mijn werk lijmen met biscuitlijm. Ik weet uit ervaring dat het goed gaat bij 1020 graden, maar ik vraag mij af of er ook een minimum temperatuur geldt. Het gaat om een breuk in een belast deel van de constructie (is bij het stoken ondersteund). Dank voor het meedenken!

7 antwoorden

  • Eefje, er zijn verschillende biscuitlijmen in de handel, zowel in temperatuur als fabrikaten. 1020°C lijkt me een veilige minimum. Er moet minstens een sintering plaatsvinden of de las is te bros. ( na de stook de las en zijn nabije omgeving wat opschuren zodat eventueel glazuur of andere decoratie er goed op kan hechten ).
    beantwoord
  • Dag Eefje,
    Hier heb ik ook eens mee te maken gehad.
    Ik heb biscuitlijm gebruikt,en de temperatuur van 1050° aangehouden. Daarna stoken op een lagere temperatuur heb ik geen ervaring mee, maar doe je dit om energie, c.q. tijd te besparen?
    Op het forum is omtrent dit onderwerp overleg geweest.
    Trefwoord;Algemeen > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Breuk herstellen.

    Misschien kom je dan iets meer te weten.
    Succes, vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Dank jullie! De opmerking van Lucien over sintering klinkt plausibel. Ik stook mijn biscuit op het moment op 950 graden, om - voor de sinterengobe erop gaat - gemakkelijk nog wat te kunnen schuren. De biscuit is dus inderdaad vrij bros. En breekt snel, zoals ik nu heb gemerkt.
    Ik heb geen biscuitstook in voorbereiding, dus om de biscuitlijm uit te harden moet het gelijmde stuk alleen in een grote oven, dus ik stook dan graag zo laag/goedkoop mogelijk. Vandaar mijn vraag.
    beantwoord
  • Eefje, als je normaal op aardewerktemperatuur stookt ( < 1100°C ) moet je vooral uitkijken naar een aardewerkklei ( met een hoog Al²O³ gehalte ). Ik heb zo het vermoeden dat jouw klei tot 1250°C kan, en is daarom nog broos op 950°C. Met een lager sinterpunt ga je ook minder glazuurbarstjes hebben.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb inderdaad een klei die hoog gestookt kan worden, maar ga niet verder dan 1060 graden. Ik heb gelukkig geen problemen met glazuurbarstjes, wellicht omdat ik mijn sinterengobes van dezelfde kleibody maak. Ik begrijp echter wat je bedoelt. Maar ik twijfel ook: als een kleibody met een lager sinterpunt op lagere temperatuur sterker is, dan is-ie op die lagere temperatuur wrs. al te stevig om gemakkelijk te schuren. En daar was het mij allemaal om begonnen. Misschien moet ik (nog) voorzichtiger zijn in het biscuit-stadium.
    beantwoord
  • Eefje, als je bisquit stookt op 950°C zal de scherf van aardewerk-klei niet noodzakelijk reeds harder om schuren zijn dan steengoed-klei. Waar je ook vooral op moet letten is het aandeel Al²O³ gehalte wat de " lijm " uitmaakt van de overige mineralen. Een hoog aandeel van SiO² is dan weer nadelig.
    Al²O³ >22%
    SiO² <60%
    Wat vooral ook belangrijk is dat het eindproduct minder breekbaar is, wat niet het geval is met steengoedklei gestookt op aardewerktemperatuur.
    Het verschil tussen aardewerkklei en steengoedklei zit hem grotendeels in het CaO en MgO - gehalte. Beiden worden pas actief als smelter boven 1100°C. Wel een iets complexe materie om dit hier uit de doeken te doen. Roodbakkend aardewerk is door de band ook sterker dan witbakkende klei. Het aandeel Fe²O³ gaat dezelfde rol vervullen als het Al²O³.( beiden zijn amfoteren. let op de kleine cijfertjes )
    Hopelijk heb je iets aan deze uiteenzetting.
    beantwoord
  • Ha Lucien, leuk dat je me aan het denken zet, daar hou ik wel van. Gek eigenlijk, dat ik me wel in de chemie van het glazuren heb verdiept, maar die van de klei is me tot nu toe ontgaan. Terwijl het toch de basis van alles is! Ik ga dus snel eens wat proeven doen met verschillende typen klei.
    Grtz
    Eefje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.