ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Porselein, transparantie & glazuur

Hoi allemaal,

Ik ben een beginnende keramist die interaction design studeert en nu heb ik me een project op de hals gehaald, die over twee weken af moet zijn!!

Voor mijn eindexamen wilde ik mijn liefde voor keramiek samenvoegen met interaction design en na een paar kleine proefjes, wil ik graag een lamp maken die zoveel mogelijk bediend wordt door het materiaal zelf. Hiervoor maak ik gebruik van metaalklei (zilver en koper).
Op zich gaat alles redelijk prima, totdat ik besloot de lamp van porselein te willen maken vanwege de transparantie mogelijkheid ervan.

Inmiddels heb ik een aantal vormen gegoten met gietporselein PK 155 van Keramikos. Deze heb ik geprobeerd te bakken op 1300 gr (de max van mijn oven) maar op een gegeven moment ging de oven zo ontzettend langzaam omhoog, zo'n 40 gr per uur, dat ik bang werd dat de oven het niet zou trekken en toen heb ik het op 1175 gr uitgezet.

Nu heb ik een paar vragen;

Moet ik de oven gewoon door laten gaan tot het zijn max bereikt?

Op de gietporselein staat een stooktemperatuur van 1220 - 1320 gr. Kan ik met 1300 gr dan wel enige transparantie verwachten?

Hoe zit het met glazuur. Heb heel veel gezocht op i-net en ik krijg geen duidelijk over het glazuren van porselein. Ik wil een kant en klare transparant glazuur. Moet ik dan een steengoed glazuur gebruiken? Eerst hoog stoken, daarna glazuren en wat lager stoken?

Hoor graag van jullie! :-)


5 antwoorden

  • De transparantie zit 'm in de dikte van je porselein.
    Het gegoten porselein kun je dunner maken door krabben, vijlen, schuren en zelfs door er met je vinger over te poetsen zolang het nog niet gebakken is.

    Als het plaatselijk zo dun mogelijk is ga je het pas bakken.

    Je zult je over naar de 1300 graden moeten sturen om optimaal resultaat te krijgen, voor zover ik weet.

    Maar er zijn op dit forum een paar wijze mensen die tot nu toe overal een oplossing voor weten.

    Zou me niet verbazen als er eentje komt die zegt "meng dit-of-dat bij je porselein om je smeltpunt te verlagen." Ene Lucien bijvoorbeeld misschien.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Hallo, een antwoord voor je probleem om lager te bakken, met een goed resultaat voor porselein, heb ik niet. Maar het probleem met een oven die blijft sleuren en sleuren om toch maar naar 1240° te gaan ken ik spijtig genoeg heel goed.
    Ik heb ook een oven die tot 1300° graden kan bakken. Zal hier geen merknaam geven.
    Mijn oven begint te haperen vanaf 900° en doet er soms 24 uren over om naar 1240° te geraken.Dit is zeer vervelend. En je bent er niet gerust in
    Nu na veel geloop , bij de leverancier, de elecktriciteitsmaatschappij, enz blijft er maar een iets te doen voor mij , een nieuwe oven kopen die op krachtstroom kan werken. Ofwel een gasoven. ofwel lager bakken.
    Mij is gezegd dat ik gerust 1280° zou kunnen halen bij de leverancier, maar niets is minder waar.
    Ik weet dat dit geen antwoord is op uw vraag, Maar wil toch eens mensen waarschuwen die van plan zijn een oven te kopen om een goede leverancier te zoeken. En inlichtingen te nemen, want je ziet dat het veel problemen meebrengt en je niet het resultaat kan bereiken zoals je zou wensen.
    Diana
    beantwoord
  • Melissa, zo te zien heeft Diana het zelfde probleem met het bereiken van 1300°C. Deze temperatuur zou moeten kunnen gehaald worden op 9 u., zo niet heeft dit enkel te maken met de kwaliteit van de oven(isolatie). Een merknaam en type noemen zou hier wel nuttig zijn. Krachtstroom heeft men maar nodig vanaf 3.500 Watt. verbruik. Dit staat los van de literinhoud.

    Men kan porselein beschouwen als steengoedklei, met dit verschil dat het aandeel Al²O³ een stuk hoger en de kleurvormende mineralen omzeggens afwezig zijn. Op de site van Witgert staan enkele tabellen met de samenstelling van klei met hun functie.
    http://www.witgert.de/en/seiten/produkte_tone.html

    Om porselein transparant te krijgen moet men stoken tot het sinterpunt ( begin van het smelten ), net zoals glazuur ook maar glans-transparant wordt bij volledige smelting en mat-transparant is bij zijn sinterpunt. Dit is met klei niet anders.Om dit sinterpunt te verlagen moet men er aardalkalies aan toevoegen zoals Calciumcarbonaat ( krijt ) en/of magnesiumoxide. Dolomiet kan hier goed voor dienen.
    Beide mineralen worden maar actief als smeltmiddel boven 1100°C. Enkele proefjes 5% 10% 15% zullen zeker uitsluitsel geven wat de meest geschikte hoeveelheid is voor het gebruikte porselein-klei.
    Om porselein opaak te maken gebruikt men ook gecalcineerd beendermeel ( Bone ash: Calciumfosfaat ), maar dan wordt de biscuit-stook op 1250-1300°C gedaan en de glazuurstook op 1080°C. Dit is het befaamde Bone China Ware.

    Als glazuur kan men om het even welk transparant steengoedglazuur gebruiken. Een leuk transparant voor porselein is onderstaand recept voor SK 7-9 ( 1200-1300°C )wat men langzaam moet laten afkoelen, wat hierdoor kristalletjes gaat vormen en een iriserend efect geeft.

    Kaolien 31
    Zinkox. 23
    K-Veldspaat 18
    Kwarts 15
    Krijt 13
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor alle info! Ben weer wat wijzer.

    Het is mij in ieder geval duidelijk dat mijn oven niet verder gaat komen dan de 1175 °C die ik met moeite heb bereikt!!
    Overigens heb ik deze oven voor 300 euro via Marktplaats gekocht inclusief een overdaad aan allerlei ovenmaterialen, glazuren en boetseer gereedschap. Dus ik ben eigenlijk heel tevreden ermee...! Voor mijn aardewerk is hij helemaal prima.
    Jammer dat het voor jou anders is Diana. Zit er geen garantie oid op??

    Ik ga wat experimenteren met de gegevens die Lucien mij gegeven heeft. Zal de resultaten hier melden.

    beantwoord
  • Melissa,
    Je zou een grafiek kunnen maken om te zien hoeverre je deze oven mag gebruiken. Horizontaal de tijdslijn ( per 1/2 uur ) en verticaal de temperatuur ( per 50°C ). Verwarm de oven helemaal leeg op max. vermogen. Je gaat merken dat deze grafiek een kurve laat zien die uiteindelijk haast horizontaal gaat zijn. Dit is de max. temp. De imput-energie gaat dan gelijk zijn met de output-energie. Langer stoken heeft geen zin meer.( op dit punt gaat er zoveel energie door de wanden dan wat er wordt ingestoken ).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.