ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Oud basis recept met lood /loodvervanger

Ggoedemorgen allemaal.
Ik ben voor t eerst met glazuren aan het experimenteren. Maar wel aan de hand van een oud boek er over.
Nu heb ik 1 basis recept voor 1080 graden Celsius:
Loodbisilicaat 65
Krijt 10
Kaliveldspaat 15
Kaolien 10
In plaats van Loodbisilicaat werd Boraxfritte aangeraden.
De Seger?-formule daarvan is 0,525 CaO
0,357 Na2O
0,043 K2O
0,048 BaO
0,027 MgO
2,398 SiO2
0,627 B2O3
Het zegt me helemaal geen ene nix-niet. 'k Heb chemie gedaan ooit. Maar die getallen voor de stoffen kan ik niet thuis brengen.

Drie vragen daarom:
1. kan iemand met een link geven waar deze Seger?formule uitgelegd wordt, omgerekend wordt oid?
2. Is al die zooi buiten de Na2O B2O en SiO2 wel nodig?
3. Of moet je met de Boraxfritte dit hele basis recept vervangen?
Alvast mijn hartelijke dank! mvg Liset

6 antwoorden

  • Hoi Liset,

    Loodbisilicaat is een friitte. Het lood is ingekapseld in kwarts en veilig in gebruik. Met toevoeging van koper of chroom is er een hele kleine kans op loodafgifte. In dat geval wordt het afgeraden om het voor gebruiksgoed aan te wenden. Loodbisilicaat wordt in kant en klare glazuren vaak aangeduid als loodsafe.
    beantwoord
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Pyrometric_cone

    De Segerformule ( SK ) brengt de R²O/RO groep op het verhoudingsgetal 1.
    In deze formule krijgen we als volgt:

    Basevormende oxides:
    0,525 CaO
    0,357 Na²O
    O,043 K²O
    0,O48 BaO
    0,027 MgO ( samen 1 )

    Amfotere oxides
    0,0,627 B²O³

    Zuurvormende oxides
    2,398 SiO²

    Zo worden alle glazuren, frittes, klei, smeltcones uitgedrukt. Deze kunnen ook in % worden weergegeven. Hierdoor wordt het ook vergelijk een stuk eenvoudiger. Hoe hoger de Amfotere- en Zuur- waarden, hoe hoger het smeltpunt.

    Je kan geen Loodfritte ( loodbisilicaat ) vervangen door een Boraxfritte om de eenvoudige reden dat men een totaal andere glazuur bekomt met totaal andere eigenschappen. In dit geval zal koper i.p.v. groen, een azuurblauw geven. Ook zullen de overige grondstoffen anders reageren ( interactie ).


    beantwoord
  • Jeltje, loodbisilicaat in een uitgesmolten glazuur ( glans en niet mat ) is ook veilig in gebruikskeramiek. Gebruikskeramiek wordt over het algemeen op steengoed-temperatuur gestookt en is een eventueel aandeel van Loodbisilicaat zeer gering en het kwartsgehalte zeer hoog. Ook kristal (- glazen ) hebben een Lood-silicaat samenstelling.
    beantwoord
  • Op de Duitstalige Wiki staat iets meer over Hermann Seger:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Segerkegel
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de antwoorden! Voordat ik er mee ga mengen dus eerst eens even alle goed uitzoeken.
    O nee :-( Terug naar de winkel .. Of testen op proefstukjes. Maar die liggen niet klaar. Dus dit spoor stopt hier voor nu.
    mvg Liset
    beantwoord
  • Ik vrees het ook.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.