ALGEMEEN > Stoken > Resultaat OVEN-TEST

In een ander topic kwam een mogelijkheid ter sprake om je oven te testen. Een aantal tests bij elkaar zouden dan voor mensen die nog een oven willen gaan aanschaffen een mooie indicatie kunnen zijn.

Lucien noemde de volgende methode:
Een lege oven, op vol vermogen, zo snel mogelijk, naar de maximale temperatuur laten stoken.

= = =

Voor een
Nabertherm voorlader,
Bouwjaar 2013,
230V,
50-60hz
60liter,
en een omgevingstemperatuur van 17°C,
kom ik op het volgende resultaat:
- 1e uur T=590°C (+573°C)
- 2e uur T=832°C (+142°C)
- 3e uur T=995°C (+163°C)
- 4e uur T=1126°C (+131°C)
- 5e uur T=1233°C (+107°C)
- 6e uur T=1300°C (+67°C)

PS:
- 2e uur moet 100°C bij de temperatuurstijging opgeteld worden. Dus - 2e uur T=832°C (+242°C)

3 antwoorden

  • Liset, zoals verwacht kan deze oven met gemak de 1300°C halen en nog is de curve niet horizontaal. Een glazuurstook op deze temperatuur, volkomen geladen moet kunnen binnen 9 uur. 1250°C is meer realistisch en zal in +/- 8 uur kunnen.
    Was de test nuttig en/of leerzaam ?
    beantwoord
  • Ik vond de test zeer nuttig want ik had nog niet bekeken of mijn gloednieuwe machine de beloofde 1300°C wel haalde :-)

    En nog iets kwam er uit, en dat is warmteverlies door de afvoer.

    Mag je dus misschien na een bepaalde temperatuur je afvoer sluiten (stalen deksel er op leggen ofzo) om de warmte beter binnen te houden of is dat vloeken-in-de-kerk vanwege de chemische reacties en de ontstane vluchtige stoffen die bij de glazuur weg moeten kunnen ?

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • :-) ' vloeken-in-de-kerk ', zo zou je het kunnen noemen. Dit is wel degelijk de juiste conclusie. Ovens zonder een afvoer voor gassen hebben ook niet direct mijn voorkeur. Het warmteverlies, wat zeer minimaal is, weegt niet op tegen de voordelen. Enkel sluiten na de stook bij kristalglazuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.